ma 9 mrt, 20:00 uur
Charlemagne Palestine: the early years.
De Amerikaanse componist Charlemagne Palestine (1947) is een van de belangrijkste minimal pioniers. Of Palestine zich nu uitleeft op de Bösendorfer piano, het orgel of het carillon, of zoals in de vroege jaren op de allereerste synthesizers, zijn muziek is van een extatische eenvoud en klankenpracht. Het Italiaanse kwaliteitslabel Alga Marghen focust zich al een tijdje op de allereerste klankexperimenten van Charlemagne Palestine uit de jaren zestig en zeventig. Muziek voor oersynthesizers, serene sinusgolven en de allereerste elektronische klankgeneratoren. Voor Palestine begon de jacht naar het ultieme pure geluid al vroeg. Hij vond medestanders in componisten en musici als Rhys Chatham, Tony Conrad en Terry Jennings. In deze thema-uitzending hoort u Palestine’s allereerste samenwerkingsprojecten met deze componisten, maar ook zijn pionierende elektronische werk uit eind jaren zestig. Muzikale experimenten die Palestine voort het eerst opstartte in Californië, waar in de jaren zestig onder meer de eerste synthesizers gebouwd werden. Het programma eindigt met een integrale opname van een zeldzaam Palestine-concert in Californië, maar dan zo’n 25 jaar later. Tijdens een concert in de Maybeck studio in Berkeley, Californië voert hij een nieuwe, alternatieve versie uit van zijn klassieke ‘Strumming Music’, maar nu voor twee piano’s.