De geschiedenis van de buikdans (2).
Harems worden al snel geassocieerd met luxueuze vrouwenverblijven. Verboden voor mannen behalve voor de ‘ontmande’, de eunuch, de ‘gesnedene’, die dienst deed als oppasser in de serail. Doorlopend zouden hier intriges worden uitgespeeld en de vrouwen zouden uitsluitend hun dag besteden met eindeloos baden om vervolgens halfnaakt te gaan buikdansen voor hun sultan. Dit is helaas een mannenfantasie van de Westerse man. In deze aflevering vertellen we u waarom. Verder opwinding alom in dit tweede deel van de Concertzenderserie ‘De Geschiedenis van de Buikdans’. Opwinding over het schilderij ‘Het Turkse Bad’ van Ingres. Opwinding bij de preutse Europeaan over onfatsoenlijke Oriëntaalse buikdanseressen. Opwinding over de vrijmoedige vertaling van de Engelse ontdekkingsreiziger Richard Burton van de Sprookjes uit 1001 nacht. Maar ook opwinding bij de Arabieren over schaamteloze ballerina’s uit Parijs, die zich op het podium zomaar in de armen van een man storten. Nóg meer opwinding over een schuine parodie uit Breda rond 1958 over Ali Baba die zich in de Sahara tussen de kamelen onwelvoegelijk zit te gedragen en dan ook nog eens een heleboel opwindende buikdansmuziek! Als cool-down besluiten we deze uitzending dan ook maar met ‘Sheherazade’ van Ravel. Bronvermeldingen voor dit programma kunt u vinden op http://www.adira-suleiman.nl