Inventions For Radio #6 met stukken uit Shortwavemusic & The River van William Basinski.
Het gebruik van kortegolf radio’s om geluiden uit de ether te plukken is een langstaande traditie in de experimentele muziek. Karlheinz Stockhausen en John Cage waren waarschijnlijk de eersten die dit gebied vormgaven, gefascineerd door de mogelijkheden inherent aan het gebruiken van de radio als een instrument. Het is aan de tweede generatie radioavonturiers om de ontdekkingen door de eerste generatie verder te ontwikkelen.
In 1982 verkreeg William Basinski zijn eerste territorium in de wereld van het kortegolf geluid met niets meer dan een ontvanger en zijn handelsmerk: loops van magnetische tape. Het werk kreeg de naam "Shortwavemusic".
Deze experimenten zouden later de basis vormen voor de werkmethode die Basinski gebruikte voor zijn 90 minuten lange kortegolf Magnum Opus: "The River", waarin hij zijn studie vastlegde.
Hij schrijft zelf over "The River":
"Growing up in the 70’s, with a love for the lush sound of the Mellotron, but not having the pocketbook to own one, I decided to try to create my own. I had heard that the sounds were recorded on tape loops, so I began recording small bits of lush strings from intros and interludes in muzak songs to use as my ›keys‹. The aspect of pulling all the sounds from the airwaves, to create something from nothing, fascinated me. With these elemental, organic loops that I had saved aside for The River, I was attempting to record ›the music of the spheres‹. The 90 minute length was dictated by the length of the two sides of the cassette. The idea was to have a piece which could repeat endlessly creating an eternal, meditative womb of tranquility." — William Basinski
Deel 1 over William Basinski is in maart 2012 uitgezonden.
1. Particle Shower (14:11)
2. River II (46:55)
William Basinski: avant-garde componist van ambient muziek via tape muziek en proces muziek. Hij is tevens klarinettist, saxofonist, geluids- en videokunstenaar.