Een leerzaam programma met oude muziek. Concerten en hun bewerkingen aan het 18e eeuwse hof van Weimar, deel 2.
In deze 2e uitzending van Documento over de Weimarer Concerten weer een paar mooie voorbeelden van deze composities en meer uitleg over het ontstaan van deze bijzondere stukken van Johann Sebastian Bach en Johann Gottfried Walther.
In opdracht van prins Johann Ernst IV von Sachsen Weimar bewerkten Bach en Walther Italiaanse concerten voor klavier.
De prins verbleef namelijk 2 jaar in Nederland, waar hij stadsorganist Jacob de Graaf in de Nieuwe Kerk in Amsterdam Italiaanse concerten en sonaten hoorde spelen.
(foto: het Schonat-Hagerbeenorgel in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.)
1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Concerto d moll (BWV 974)
(naar Alessandro Marcello) voor klavecimbel
Ludger Rémy, klavecimbel
(DCTH 2371/22)
2. Alessandro Marcello (1669-1749)
– Concerto d-moll für oboe, streicher und basso continuo
Weimarer Barock ensemble
(DCTH 2371/22)
3. Johann Gottfried Walther (1684-1748)
– Concerto c-moll del sign. Georg Philipp Telemann
Sebastian Knebel, orgel
(DCTH 2371/22)
4. Georg Philipp Telemann (1681-1767)
– Concerto c-moll für oboe, violine, streicher und basso continuo
Weimarer Barock ensemble
(DCTH 2371/22)
5. Johann Sebastian Bach
– Concert voor vier klavecimbels in a, BWV 1065 (transcriptie G. Bovet)
Rodolfo Bellatti en Nicola Cittadin, orgels van de Kathedraal van Asti, Italië
(Gallo 1356)