Oud en Nieuw – Modern of Antiek, monodie – vroege meerstemmigheid. In Antiqua versus Nova zal aandacht gegeven worden aan steeds één specifieke muzikale verandering of grote gedaanteverwisseling uit de geschiedenis van de West-Europese muziek. Aflevering 20: Dansvormen in vroege en meer latere tijden.
Dansen uit de Nieuwe Wereld, uit de Carmina Burana, 15e-eeuwse basse danses (zie afbeelding) en alta danses, Pavanes, Allemandes, 14e-eeuwse Saltarelli en Estampies en vroeg-18e-eeuwse hoofse dansen.
Kenmerkend voor de Westeuropese muziek is, dat deze zich steeds weer bevindt in het spanningsveld tussen oud en nieuw: oude muzikale constructies worden los gelaten ten gunste van een nieuwe vondst, een nieuw geluid. Verging het ook zo de dans?
Gaspar Sanz (1640-1710)
1. Passacalles
2. Zarabande
3. Canario
Ensemble Laberintos Ingeniosos: Xavier Diaz-Latorre, gitarre baroque. Pedro Estevan, percussion
(lav zzt 061002)
Anonymus, from Carmina Burana:
4. Olim sudor Herculis
5. Nomen a solemnibus
New London Consort
(L’Oisseau-lyre 417 373-2)
Gaspar Sanz
6. Capriccio
7. Alemanda
8. Corrente
9. Zarabanda
10. Giga
11. Marionas
Ensemble Laberintos Ingeniosos (zie foto rechts)
(lav zzt 061002)
Claudin de Sermisy (16th Century)
12. Joyssance vous donneray
Pierre Blondeau (16th Century)
13. La Magdalena
Graindelavoix
(Glossa GDC P32104)
Johann Herman Schein (c. 1486-1542)
14. Paduan
15. Gailarde
16. Courante
17. Allemande & Tripla
The Royal Wind Music dir. Paul Leenhouts
(Lindoro MPC 0712)
Anonymus
18. Saltarello
Guillaume de Machaut
19. Virelai ‘Dame je vueil endurer’
Anoniem
20. Estampie italienne ‘Belicha’
Tre Fontane
(TRFC 0187)
François Couperin (1668-1733)
21. Concert "Dans le gout théatrale"
The English Baroque Soloists dir. John Eliot Gardiner
(Musifrance 2292-45011-2, 1990)
Traditional and Medieval Bulgarian
22. Miri it is
23. Kostadeene, seene
24. Saltarello
25. Santa Maria
Ensemble Labyrinth dir. Vladimir Ivanoff
(Das Alte Werk 0630-11756-2)