Perestrojka #42 (slot): Rusland 5. Onze serie met werk dat tot stand kwam rond verbouwing (perestrojka) en ineenstorting (‘destroyka’) van het communisme in Oost-Europa is vandaag tot besluit voor de vijfde maal in bakermat Rusland.
Celliste Natalja Goetman soleert in het Concerto ‘della Passione’ voor cello en orkest van Joeri Falik, die in 1936 in Odessa werd geboren (hiernaast samen op de foto). De delen, vernoemd naar het requiem, zijn voor Falik “symbolen in ons spirituele bestaan voor geloof, wanhoop, berouw en hoop; concepten met een universele essentie die de basis zijn voor veel grote kunstwerken”.
Alla Pavlova (foto rechts) werd op 13 juli 1952 geboren in het Oekraïnse Vinnitsa. In 1961 verhuisde de familie naar Moskou, waar ze studeerde aan het Ippolitov-Ivanov Muziekinstituut en de Gnesin Muziekacademie. Zij verhuisde in 1990 naar New York. Haar eerste symfonie uit 1994 draagt als titel ‘Vaarwel, Rusland’.
En daarmee komen we aan het slot van onze laatste aflevering van ‘Perestrojka’, onze serie met werk dat tot stand kwam rond verbouwing (perestrojka) en ineenstorting (‘destroyka’) van het communisme in Oost-Europa.
1. Joeri Aleksandrovitsj Falik (geb. Odessa 30.7.1936).
Concerto della Passione voor cello en orkest (1988): Lacrimosa – Dies irae – Libera me – Lux aeterna.
Natalja Goetman (Натaлья Григoрьевна Гyтман, geb. 14.11.1942), cello. Petersburgs Philharmonisch Orkest olv. Aleksandr Dmitrjev.
NF/PMA 9924.
2. Alla Pavlova (Vinnitsa, 13.7.1952).
Symfonie nr. 1 ‘Vaarwel, Rusland’ (1994) voor kamerorkest.
Russisch Philharmonia Orkest olv. Konstantin D. Krimets met Leonid Lebedjev, fluit. Nikolaj Lotakov, piccolo. Michail Sjestakov, viool. Valeri Brill, cello en Michail Abramovitsj, piano.
Naxos 8.557157.