Componisten/uitvoerenden: Arnold Schoenberg | Erik Satie | Franz Liszt | Reinbert de Leeuw
Aflevering XIV, 2 december 2015: Late Liszt.
Thea Derks volgt het muziekspoor van Reinbert de Leeuw aan de hand van haar biografie Reinbert de Leeuw, mens of melodie.
In de jaren zestig raakte de naam van Erik Satie onlosmakelijk verbonden met Reinbert de Leeuw na zijn plaatopnamen van diens vroege pianomuziek. Datzelfde geldt in iets mindere mate voor de late werken van Franz Liszt, die De Leeuw ook had ontdekt tijdens zijn studie aan het Muzieklyceum in Amsterdam. Het fascineerde hem hoe Liszt in stukken als Nuages gris en La lugubre gondola de grenzen van de tonaliteit steeds verder oprekte en zo vooruitliep op de atonale muziek van Arnold Schönberg.
De Leeuw was echter niet de enige, ook de pianiste Toos Onderdenwijngaard promootte de late pianomuziek van Liszt, die in hun uitgebeendheid en tonale ambiguïteit het uiterste vergen van uitvoerder en publiek. Zij zette ze in 1977 op de plaat, een jaar eerder dan Reinbert de Leeuw. De vader van haar lerares had gestudeerde bij Liszt himself, zodat zij vrijwel uit eerste hand wist hoe diens ideale interpretatie klonk.
Toos Onderdenwijngaard was een van de oprichters van de Franz Liszt Kring, die aan de basis stond van het prestigieuze Franz Liszt Pianoconcours.
1. Franz Liszt: Nuages gris
Reinbert de Leeuw, piano.
2. Franz Liszt: La lugubre gondola II
Toos Onderdenwijngaard, piano.
3. Franz Liszt: uit Via crucis: deel 1 t/m 3
Nederlands Kamerkoor en Reinbert de Leeuw, piano.
4. Franz Liszt: uit Via crucis: deel 13 t/m 15
Reinbert de Leeuw, piano.
Als u via deze link de biografie aanschaft, steunt u kosteloos de Concertzender: http://bit.ly/1wOSFmS
Opnametechniek: Ger van den Beuken