Programmamaker/presentator Thijs Bonger gaat verder met zijn reis door leven en werk van Johann Nepomuk Hummel (1778- 1837). Vandaag deel XV.
Tienduizend kapitaalkrachtige buitenlandse bobo’s bivakkeren begin 1815 nog steeds in Wenen vanwege het Congres. Hun aanwezigheid bezorgt componisten veel werk. Ook Hummel heeft het stervensdruk. Hij componeert polonaises en muziek bij een soort sprookjesopera ‘Die Eselshaut’. Door een schandaaltje in de theaterwereld staat deze productie ineens in de schijnwerpers. Dus wordt Hummels muziek daarbij waanzinnig populair. Hij zet dat succes meteen om in drie pianobewerkingen. Kassa! We draaien er een. Ook andere componisten liften mee op Hummels succes en bewerken zijn partituur. We horen een versie voor harmonieorkest. Op aandringen van zijn vrouw treedt Hummel steeds vaker op als weergaloos pianist en improvisator. We draaien zijn variaties op een tophit uit een opera van Gluck.
Alle muziek van Hummel, tenzij anders vermeld:
1. Twee polonaises voor piano uit op. 70
Mikio Tao, sequencer
2. Ouverture ‘Die Eselshaut’
Mikio Tao, sequencer
3. Potpourri nr. 1 uit ‘Die Eselshaut’
Madoka Inui, piano
4. ‘Die Eselshaut’ (arr. Wenzel Sedlak)
The Albion Ensemble
5. Gluck: Musette uit opera ‘Armide’
Les Musiciens du Louvre olv. Marc Minkowski
6. Variaties op een thema uit Glucks opera ‘Armide’, op. 57
Howard Shelley, piano.
Cathérine Deneuve in ‘Peau d’âne’