Klassieke Arabische muziek: maqām Sabâ
In deze aflevering van Oriënt Express gaan we door met de ““maqāmat”” oftewel modi (ev: maqām / modus) van Arabische klassieke muziek (eerdere afleveringen vindt u hier , hier , hier, hier en hier.) Deze aflevering is gewijd aan de muzikale modus Sabâ. Deze Midden-Oosterse maqam of modus is bekend als de meest stemmige en dramatische modus en wordt meestal gebruikt om een gevoel van droefheid of melancholie uit te drukken. In deze aflevering gaan we luisteren naar stukken uit vooral Egypte, Libanon en Syrië.
- Saba Taqasim Qanun (3:31 )
J. Jalal al-Din Weiss /Ensemble Al-Kindi (CD: Syria: Takasim & Sufi Chants 1994). - Ahwa Qamaran (Muwashshah) (1:10)
Ghada Shbeir – Al Muwashahat. FWD music CD 2006. - Ishaq el-khalis (dor) (12:56)
Saleh Abdel Hai (Saliḥ Abd al-Ḥayy). 1950’s recording. - Ud Taqasim Saba (2:50)
Mohamed Al-Qasabgi. 1920’s 78rpm recording. - Ney Taqasim (5:02)
Samir Siblini, Great Mediterranean Masters, medimuses CD. 2005 - Ahwa Qamaran (Muwashshah) (3:24)
Sayyed El-Safti. 78 rpm record (circa 1911) - Huwa Sahih (11:03)
Um Kolthoum Intro & part of 1961 concert composed by Zakaria Ahmed) - Ud taqasim – improvisation & traditional (7:20)
Omar Naqshaband Pathe/Marconi EMI LP 1974. - Qad ma ahhebak (dor) (13:57)
Saleh Abdel Hai (Saliḥ Abd al-Ḥayy). 1950s recording.