Anadolu Havasi laat de diversiteit van de vele muzikale genres van Turkije zien en verbindt deze muziek aan de historische en maatschappelijke context van Turkije en de bredere regio. Het Zwarte zeegebied.
Aandacht voor de muziek uit de Turkse regio die het meest afwijkt van het overgrote deel van Turkije: het Zwarte Zeegebied. In het noorden van Turkije ligt het groene Pontische gebergte, dat een barrière vormt tussen de vochtige lucht boven de Zwarte Zee en de droge vlaktes van binnen-Anatolië. Dit gebied heeft al eeuwen aantrekkingskracht uitgeoefend op een enorme hoeveelheid volkeren, Grieken, Armeniërs, Lazi en Turken hebben allemaal hun sporen achtergelaten. U hoort daarvan diverse voorbeelden. Een van de meest typerende instrumenten van deze regio is de kemençe. een type viool die rechtopstaand op de schoot wordt gespeeld. Aandacht voor onder meer de zanger Kazim Koyuncu, die ook opkwam voor de Laz minderheid.
De Griekse aanwezigheid langs de Zwarte Zee met name in Trebizond (het huidige Trabzon) is met de komst van de Turks Republiek geëindigd. De Pontische cultuur leeft echter nog wel voort in Griekenland. Een voorbeeld van Paylakos Dramonis, een virtuoos op de kemençe.
Speellijst :
1 | Sevval Sam | Çay elinden ötöye |
2 | Sevval Sam & Kazim Koyuncu | Ben seni sevdim |
3 | Sezen Aksu | Ben Anemi Isterim |
4 | Kazim Koyuncu | Popori |
5 | Kazim Koyuncu | Kocari |
6 | New Age Armenia | Kochari |
7 | Babis Kemanetzidis | Kotzari |
8 | Michaelis Kaliotzidis | Xeranitsa |
9 | Paylakos Draminos | Kementzem |
10 | Paylakos Draminos | Kalitera Tou |
11 | Paylakos Draminos | Pipilomatena |
12 | Fuat Saka | Hamsiye |
13 | Fuat Saka | Torul Hartamasi |
14 | Fuat Saka | Kurbani |
15 | Edessa | Cilveloy |