Van maandag 20 t/m vrijdag 24 januari klinkt in Geen dag zonder Bach een koninklijke hoboweek. Met aandacht voor twee ster-barokhoboïsten: Xenia Löffler en Marcel Ponseele.
Op 17 december jl. was ik met Govert Jan Bach naar de uitvoering van alle 6 de delen van het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach in de mooie Sint-Gudulakerk in Lochem. Met de Akademie für Alte Musik Berlin en het het Nederlands Kamerkoor olv. Peter Dijkstra. Wat een prachtig geluid en wat een fantastisch schouwspel! Ik zit het programmaboekje te bestuderen en lees mee met de teksten. Naast mij zit een man, met een partituur mee te lezen, af en toe net iets te hard binnensmonds mee te zingen.
Zeven jaar geleden, toen mij gevraagd werd om een dagelijkse aflevering voor een programma over Bach te monteren, leek me dat wel aardig, niet wetende dat wij ooit meer dan 770 afleveringen zouden maken. Ik had niets met Bach, maar besloot goed op te letten. Als ‘eerste luisteraar’ heb ik ontzettend veel geleerd van Govert Jan.
Vanaf het begin kwam ik telkens een bijzondere naam tegen op CD’s: Xenia Löffler, oboe. Ik vulde die tijd vaak de afleveringen af met een hoboconcert. Marcel Ponseele had ik natuurlijk tussen mijn CD’s, maar ik bleef ook de Xenia Löffler steeds maar weer tegenkomen. Wie was toch die hoboïste met die bijzondere naam? Tijdens het tweede deel van het Weihnachtsoratorium sloeg ik de pagina open met de bezetting van het koor en orkest. Puur genieten. Ik hield m’n adem in, daar stond het geschreven: Xenia Löffler! Nooit bij stilgestaan dat de mysterieuze Xenia natuurlijk in het AKAMUS speelde! Gauw kijken en ja hoor, daar zat ze, dat moest haar zijn! Ja, dat is haar!
Het is pauze en koor en orkest loopt af. Ik wring me tussen de opstaande mensen naar het podium en tref Xenia Löffler gelukkig nog aan, die haar patituur klaarlegt. “Darf ich Sie begrüßen, Frau Löffler?’, probeer ik en word vriendelijk te woord gestaan, we schudden handen en ik leg uit dat ik al jaren haar naam tegenkom op CD’s, haar concerten draai en haar nu in levende lijve tegenkom. Een fan dus.
Er ontstaat een hartelijk gesprek, en ze pakt haar partituur, zoekt even en vindt dan 2 A’4-tjes. Een fax. Ze legt uit dat ze in 2001 op auditie ging bij sir John Eliot Gardiner en een stuk uit het WO moest voorspelen. Ze miste echter de partituur van een van de andere stukken, belde haar docent vanuit Engeland en die stuurde het ontbrekende partituur per fax. Ze liet de datum op fax zien en de hand bijgeschreven grote letters van haar docent: “Toi Toi Toi”. Zijn sindsdien altijd bij het partituur van het WO blijven zitten. En het voorspelen is gelukt, want speelt ze regelmatig mee als solo-hoboïst op o.a. de CD-reeks Bach Cantata Pilgrimage van The Monteverdi Choir & The English Baroque Soloists van John Eliot Gardiner.
Ik bedacht meteen dat we in Geen dag zonder Bach een portret zouden gaan maken. En het werd een uitgebreid portret, verspreid over verschillende dagen. Met op maandag werk van Bach en op dinsdag werk van andere barokcomponisten, met Xenia Löffler als ‘The Queen of the Oboe’.
Marcel Ponseele
Dan op woensdag is de aflevering gewijd aan het bijzondere barokconcert ‘O Fortuna Crudele’ dat op zondag 9 februari in Amersfoort plaatsvindt en hebben we sopraan Henriette Feith (motor achter concertorganisatie Music on Chairs) als gast in de studio. Henriette vertelt alles over dit concert, en ook hoe ze Marcel Ponseele voor dit concert gestrikt heeft. En Marcel Ponseele, hij is natuurlijk ‘The King of the Oboe’.
Onder deze link is meer info over dit concert O Fortuna Crudele te vinden.
Met donderdag nog een hoboconcert en een cantate van Bach door Il Gardellino olv. Ponseele, én we besluiten op vrijdag als klap op de vuurpijl met Xenia Löffler, ook met een hoboconcert én een cantate uitgevoerd door Collegium 1704 van Václav Luks, natuurlijk met Xenia Löffler.
Het belooft een koninklijke hoboweek te worden in Geen dag zonder Bach. Ik kan alleen maar zeggen, Bach blijft een bijzonder avontuur voor mij…
door H.M.
Uitzendingen Geen dag zonder Bach:
- Maandag 20 t/m vrijdag 24 januari 2020, 13.00 – 14.00 uur
- Maandag 27 t/m vrijdag 31 januari 2020, 13.00 – 14.00 uur
Klik hier door naar deel 1 van het solistenportret van Xenia Löffler op 20 januari, en hier naar deel 2 op 21 januari.