Live-opnamen van vroegromantische klanken; kamermuziek van Beethoven en Mozart.
We raken in de ban van Beethoven. Vroege werken van de jonge componist vol vuur en humor worden afgewisseld met het bijna romantische elan van zijn pianotrio op. 70 nr. 1, dat door de onheilspellende melodieën Geistertrio wordt genoemd: geesten, in de zin van spookgestalten, waren rond, zoals de ziel van de romantische, zoekende en getormenteerde componist al rondwaart in de noten (al komt dit laatste geheel uit de pen van de criticus en schrijver E.T.A. Hoffmann).
Het septet is een uitgebreide symfonie in zakformaat voor een mini-orkestje van zeven blazers en strijkers. Het strijkkwartet op. 18 nr. 1 is Beethovens examen bij zijn leraar Haydn. De oude componist moet wel gedacht hebben: weer zo eentje – na Mozart – die mij met gemak naar de kroon steekt. Dit alles wordt voorafgegaan door het hobokwartet van diezelfde Mozart. Een miniconcert voor één blazer en een orkest van drie strijkers.
- Wolfgang Amadeus Mozart. Hobokwartet in F, KV 370
Wilma Jongsma, hobo. Maria Milstein, viool. Hessel Moeselaar, altviool. Melle de Vries, cello. - Ludwig van Beethoven. Septet in Es, op. 20
Maria Milstein, viool. Hessel Moeselaar, altviool. Melle de Vries, cello. Andres Subeila, contrabas. Sergio Sanchez Martin, klarinet. Rachel Parker, fagot. Lindy Karreman, hoorn. - Ludwig van Beethoven. Pianotrio in D, op. 70 nr. 1 – Geistertrio
Antje Weithaas, viool. Quirine Viersen, cello. Thomas Hoppe, piano. - Ludwig van Beethoven. Strijkkwartet in F, op. 18 nr. 1
Van Swieten Society: Hellen Hulst, Sara de Corso, viool. Elisabeth Smalt, altviool. Diederick van Dijk, cello.