Max Reger (1873-1916) – Strijkkwartet in g-kl.t. opus 54:1 (1900)
- Allegro agitato, 2. Vivace assai, 3. Largo mesto, 4. Prestissimo assai
Uitvoerenden: Berner Streichquartett
CD: CPO
Max Reger (1873-1916) – Strijkkwartet in A-gr.t. opus 54:2 (1900)
- Allegro assai e bizarro, 2. Andante semplice con variazioni, 3. Allegro vivace, con spirito
Uitvoerenden: Berner Streichquartett
CD: CPO
Max Reger (1873-1916) – Strijkkwartet in d-kl.t., WoO 2 (1889)
- Adagio
Uitvoerenden: Berner Streichquartett
CD: CPO
Max Reger werd rond 1900 als hoogst modern beschouwd. Maar hij keek ook achterom. Zo bracht Reger verschillende ontwikkelingen in zijn muziek bijeen: ten eerste zijn bewondering voor de absolute muziek van Johannes Brahms, daarnaast – als organist – de liefde voor de muziek van Bach, vervolgens als jonge Duitser zijn zwak voor Wagners heftige chromatiek.
De twee Strijkkwartetten opus 54, beide uit 1900, zijn een direct vervolg op die van Brahms. Het Kwartet in g-kl.t. (opus 54:1) is een groots opgezet vierdelig werk. We krijgen hier de indruk dat Reger soms meer wil zeggen en uitdrukken dan hij met vier instrumenten kan realiseren.
Het driedelige Strijkkwartet in A-gr.t. (opus 54:2) is tegenover het vorige veel luchthartiger, hoewel niet minder complex. Hoe lastig deze muziek is, blijkt wel uit het feit dat bij de eerste uitvoering in 1904 de leden van het kwartet door de aanhoudende chromatiek nauwelijks in staat waren zuiver te spelen. ‘Mijn kwartet klinkt alsof het door een straalbezopen faun gecomponeerd is’, meende Reger.