vrijdag 5 – zondag 14 november 2021, ‘s-Hertogenbosch, diverse locaties
November Music is een tiendaags festival voor avontuurlijke muziekliefhebbers. Ieder jaar brengt het de meest eigenzinnige en vooruitstrevende makers en muzikanten uit de hele wereld samen.
Kaarten voor deze concerten kunt u kopen door het concert in het programma te selecteren. Een aantal concerten op 6 en 7 november zijn onderdeel van de kunstmuziekroute.
Deze concerten worden uitgezonden voorjaar 2022. De uitzenddata komen bij de opnames te staan.
vrijdag 5 november, 20:00, JBAC; Cappella Amsterdam & Rima Khcheich & Amira Medunjanin: Aftab Darvishi / Gerard Beljon
Speciaal voor deze gelegenheid schrijft de Iraans-Nederlandse componiste Aftab Darvishi nieuw werk. Een veelgevraagd componiste die al in zee ging met het Kronos Quartet, Hermesensemble, Oerknal en De Ereprijs. Vorig jaar ging haar opera Turan Dokht in première tijdens het Holland Festival.
Van de Nederlandse componist Gerard Beljon klinkt bovendien een reprise van zijn Planctus Cygni (voor onder meer kamerkoor en instrumentale solisten) dat vorig jaar zo veel bijval kreeg tijdens November Music. In zijn Klaagzang van de zwaan verweeft Beljon klanken uit het oosten en westen met de sacrale intensiteit van oude muziek.
De twee hedendaagse werken worden ingebed in traditionele (koor)werken uit de hele regio van de Middellandse Zee. Voor dit speciale koorproject is er een keur aan instrumentalisten uitgenodigd die Cappella Amsterdam wegwijs maken door het exotische repertoire. Aan het roer staat dirigent Leonard Evers.
Opname: Wijnand de Groot, E0xxxx
zondag 7 november, 12:00, Willem Twee Toonzaal; Kunstmuziekroute – Dirk Rothbrust: Dust
Een slagwerker hoort schoonheid in alle klankobjecten. De Duitse percussionist Dirk Rothbrust is een ware crack op het slagwerk. “Een slagwerker kan bijna alles in klank omtoveren”, weet Rothbrust. Van geïmproviseerde muziek tot jazz en eigentijdse muziek, hij weet er wel raad mee. Rothbrust is kernlid van Ensemble Musikfabrik en componisten als Beat Furrer, Wolfgang Mitterer en Enno Poppe maken gretig gebruik van zijn ongekende vaardigheid. Daarnaast werkt Rothbrust geregeld samen met topmusici als Mauirizio Pollini, Pierre-Laurent Aimard, Peter Brötzmann en de band Mouse on Mars.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
zondag 7 november, 13:00, Willem Twee Toonzaal; Kunstmuziekroute – Florentin Ginot: Do you know how to bark?
De Franse contrabassist Florentin Ginot heeft zich vastgebeten in eigentijds repertoire voor zijn sonore instrument. Sinds 2015 is hij lid van het gerenommeerde Ensemble Musikfabrik, maar slaat hij in zijn eentje zijn vleugels uit naar muziektheater en dans. Steeds is Ginot op zoek naar nieuwe manieren om eigentijdse muziek te presenteren. Ontmoeting met bekende maar ook startende componisten staan centraal bij Ginot.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
zondag 7 november, 13:00, Claraklooster; Kunstmuziekroute – Merel Vercammen & Femke IJlstra: The Parliament of Things
In zijn theorie The Parliament of Things schrijft filosoof Bruno Latour over het kunstmatige onderscheid dat mensen maken tussen natuur en maatschappij, en tussen wetenschap en politiek. Natuur, politiek en wetenschap raken verstrengeld, zoals ook zo sterk naar voren kwam tijdens de coronacrisis. Een actueel onderwerp dat saxofonist Femke IJlstra en violist Merel Vercammen genoeg inspiratiestof bood voor een nieuwe voorstelling. Zij vroegen vier jonge aanstormende componisten – Nuno Lobo, Aftab Darvishi, Karmit Fadael en Sarah Neutkens – om nieuw werk te schrijven. Muziek die reflecteert op de huidige tijd en de theorie van Bruno Latour.
Opname: Theo van Soest, E0xxxx
zondag 7 november, 19:00, Grote Kerk; Silbersee: Martin Fondse
Tijdens de voor velen zo heftige coronaperiode is een moment van bezinning meer dan welkom. Aan het einde van het jaar wordt zo’n meditatief ogenblik van reflectie op succesvolle wijze ingekleurd door het ensemble Silbersee. Deze vocale specialisten onder aanvoering van Romain Bischoff kiezen voor persoonlijke voorstellingen vol avontuurzin. Hun Stille Nacht am Silbersee is intussen een begrip geworden. Samen met het ensemble brengt een speciale wintergast een intieme concertlezing die tot nadenken stemt.
Opname: Wijnand de Groot, E0xxxx
maandag 8 november, 20:30, Willem Twee Toonzaal; Explore ensemble & Juliet Fraser: Joanna Bailie / Lisa Illean / Nicoline Soeter / Oliver Leith
Het Engelse hedendaagse muziekensemble Explore brengt in samenspraak met geestverwant en sopraan Juliet Fraser een concertprogramma enkele van de kleurrijkste vrouwelijke componisten van dit moment. Explore Ensemble is met zijn unieke sextetbezetting van fluit, klarinetten, strijkers en piano tot een vaste waarde van het Britse muzieklandschap uitgegroeid. De groep werkt graag samen met jonge componisten waarbij experimenten met elektronica niet uit de weg worden gegaan. Op hun repertoire staan composities van gelouterde namen als Luigi Nono, Rebecca Saunders, Peter Ablinger en Gérard Grisey. Samen met sopraan Juliet Fraser speelt Explore ditmaal de allernieuwste kamermuziek van Nicoline Soeter, Joanna Bailie en Lisa Illean.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
dinsdag 9 november, 19:00, Kleine Zaal VerkadeFabriek; Ensemble Klang & Stephanie Pan: Igor C. Silva – Follow
Tijdens de voor velen zo heftige coronaperiode is een moment van bezinning meer dan welkom. Aan het einde van het jaar wordt zo’n meditatief ogenblik van reflectie op succesvolle wijze ingekleurd door het ensemble Silbersee. Deze vocale specialisten onder aanvoering van Romain Bischoff kiezen voor persoonlijke voorstellingen vol avontuurzin. Hun Stille Nacht am Silbersee is intussen een begrip geworden. Samen met het ensemble brengt een speciale wintergast een intieme concertlezing die tot nadenken stemt.
Opname: Wijnand de Groot, E0xxxx
dinsdag 9 november, 20:30, Willem Twee Toonzaal; Het Collectief / Baerts: Jan-Peter de Graaff – Parallax
De Nederlandse componist Jan-Peter de Graaff (1992) is een ijltempo uitgegroeid tot een van de opvallendste toondichters in ons land. In zijn toegankelijke klanktaal hoor je een grote liefde voor de traditie terug. De Graaff laat zich inspireren door barok, impressionisme maar ook jazz en filmmuziek. Zijn composities lichten op door hun glasheldere opbouw, gloeiende klankkleuren en krachtige melodische vindingrijkheid.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
woensdag 10 november, 18:45, Kleine Zaal VerkadeFabriek; ensemble VONK: Kate Moore / Morris Kliphuis / Remy Alexander / Nicoline Soeter
Het ensemble VONK vroeg drie veelbelovende schrijvers nieuwe teksten te schrijven. Onder hen bevinden zich dichters Kayo Chingonyi (UK/ZM) en Nancy Campbell (UK) en de Nederlandse singer-songwriter Lucky Fonz III. Het resulterende Songbook of rare feelings vormt de basis voor nieuwe composities van Kate Moore (Ned/AU), Morris Kliphuis, Remy Alexander en Nicoline Soeter. Daarbij gaat het eigentijdse gecomponeerde kunstlied een spannend huwelijk aan met de indie-popsong. De cyclus wordt nu voor de eerste maal in zijn geheel uitgevoerd tijdens November Music 2021.
Opname: Theo van Soest, E0xxxx
woensdag 10 november, 19:00, Grote Zaal VerkadeFabriek; Asko|Schönberg: Calliope Tsoupaki – Odyssseus
In opdracht van ensemble Asko|Schönberg schreef Componiste des Vaderlands Tsoupaki een zinderend concertant werk over dit noodlotsdrama. Tsoupaki heeft een eigen, sterk lyrische muziektaal ontwikkeld waar haar Griekse achtergrond en liefde voor oude muziek in doorklinkt. Muziek vol sacrale lading en tastbare sferen. Tijdens November Music 2019 was zij nog centrale festivalcomponist met de première van haar Bosch Requiem Liknon. Deze avond van November Music staat geheel in het teken van Calliope haar werk. Na de uitvoering van Odysseus is er in de Jheronimus Bosch Art Center de première van haar Byzantijns requiem Memento Nostri waar ook de uitvoering van Thin Air door violiste Claire Adams zal klinken.
Opname: Wijnand de Groot, E0xxxx
woensdag 10 november, 19:00, Clubzaal VerkadeFabriek; Bram Stadhouders: B.O.X
De fijnmazige, gewichtloze ensembleklank van barokmuziek blijft moderne musici inspireren. De klaterende klanken van het klavecimbel of de droeve hobo hoor je terug in de filmmuziek van Ennio Morricone, maar ook in veel jazz en popmuziek. De Nederlandse improvisator, gitarist en componist Bram Stadhouders laat nu ook zijn licht schijnen op barokmuziek. In een nieuw opdrachtwerk voor November Music combineert Stadhouders de kristalheldere barokinstrumentatie met de magie van elektronische muziek en improvisatie.
Opname: xxxxx, E0xxxx
woensdag 10 november, 20:45, Willem Twee Toonzaal; Juliet Fraser: Rebecca Saunders / Sivan Eldar
Sommige vocalisten gaan werkelijk geen enkele uitdaging uit de weg. De Britse sopraan Juliet Fraser is er zo eentje. Tijdens November Music stelt ze een aantal van haar favoriete werken en componisten voor aan het publiek. Juliet Fraser is een doorgewinterde specialiste die haar tanden zet in de meest complexe, eigentijdse partituren, zoals hoogtepunt Skin van de Britse Rebecca Saunders tijdens November Music 2018.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
woensdag 10 november, 21:00, JBAC; Ad Parnassum / Consort Company / Claire Adams: Calliope Tsoupaki – Memento Nostri & Thin Air
In haar Memento Nostri vervlecht Tsoupaki Latijnse en Byzantijnse teksten. Een gloednieuwe mis die tradities verbindt als een universeel meta-requiem, verklapt Tsoupaki alvast. Voor Tsoupaki’s requiem wordt het koor vergezeld door een bijzonder ensemble: Consort Company. Een kwartet van viola da gamba’s onder leiding van Mieneke van der Velden bundelt de krachten met een blokfluitkwartet onder aanvoering van Daniël Brüggen. In Tsoupaki’s nieuwe mis komt het allemaal samen. De warmte van de koorklank, de kwikzilveren klank van een verzameling viola’s da gamba, gecombineerd met de helderheid van een blokfluitensemble.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
donderdag 11 november, 12:30, Willem Twee Toonzaal; Quatuor Diotima: Mauro Lanza / Oscar Bianchi
De intieme fluistering van het strijkkwartet is buitengewoon aanlokkelijk voor vrijwel alle componisten. Vier strijkers in combinatie met veel inventiviteit leiden vaak tot spectaculaire en persoonlijke resultaten. De grote strijkkwartettraditie verleidt componisten ook om extra stapjes buiten de comfortzone te zetten. Grensoverschrijdende, eigentijdse kwartetmuziek is in vertrouwde handen van het Franse Quatuor Diotima.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
donderdag 11 november, 20:30, Grote Zaal VerkadeFabriek; S t a r g a z e / Pitou: Morris Kliphuis / Lucky Fonz III – High Dive
Voor High Dive slaat Kliphuis wederom de armen ineen met tekstschrijver Lucky Fonz III. Tijdens November Music 2017 maakten ze al furore met de liedcyclus The Secret Diary of Nora Plain. De uitvoering is ditmaal in handen van het internationale ensemble s t a r g a z e dat eerder al samenwerkte met Terry Riley, Bill Frisell, Nils Frahm, John Cale en Jonny Greenwood van Radiohead. Daarnaast sluit zangeres Pitou zich aan bij het project, een rijzende ster binnen de Nederlandse popmuziek over wie de Engelse krant The Independent schreef: ‘een van de meest fascinerende stemmen die dit jaar aan het oppervlak is gekomen’.
Opname: Wijnand de Groot, E0xxxx
donderdag 11 november, 20:30, Willem Twee Toonzaal; Ensemble Modern: Rebecca Saunders – chamber music works
Met reuzenstappen wandelt de Britse componiste Rebecca Saunders (1967) door het eigentijdse muzieklandschap. Geen enkele liefhebber van opwindende, actuele muziek kan om haar vitale creaties heen. Fysieke, intense muziek die je live moet ervaren. Als geen ander speelt ze met timbres en toonhoogtes, op zoek naar een ultieme, onontdekte expressie.
Uitvoerders gaan vol vuur mee in haar creatieve slipstream en vergen en passant het uiterste van hun krachten. In 2019 won Saunders als eerste vrouwelijke componist de prestigieuze Ernst von Siemens muziekprijs, waarmee ze in een rijtje komt met wegbereiders als György Ligeti, Wolfgang Rihm en Mauricio Kagel. In 2018 zette November Music het dynamische oeuvre van Saunders al in de schijnwerpers. Dit jaar is ze een van onze componisten-in-focus met twee portretconcerten door Ensemble Modern. Het in 1980 opgerichte Duitse ensemble behoort tot de elitetroepen van de eigentijdse muziek. Van Steve Reich tot Frank Zappa, componisten kloppen maar al te graag bij ze aan voor een ongehoorde klankervaring.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
vrijdag 12 november, 12:30, Willem Twee Toonzaal; Quatuor Diotima: Rebecca Saunders / Helmut Lachenmann / Wilbert Bulsink
Het Franse Quatuor Diotima kan altijd rekenen op een warm onthaal tijdens November Music. Een kwartet met een groot hart voor vernieuwing en avontuur, zoals bleek tijdens eerdere festivaledities. Tijdens dit recital speelt het kwartet een aantal van haar hoogtepunten, met de focus op festivalcomponist Rebecca Saunders. Adembenemende, gedurfde kwartetmuziek die Diotima voor veel November Music-bezoekers definitief op de kaart zette. Centraal staat het opdrachtwerk Unbreathed dat Rebecca Saunders speciaal schreef voor onder meer November Music, Wigmore Hall en andere festivals. In het werk uit 2018 speelt Saunders naar eigen zeggen de concepten ‘ontkenning’ en ‘afgelegen’ tegen elkaar uit.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
vrijdag 12 november, 19:00, Willem Twee Toonzaal; ensemble Nikel & Noa Frenkel: Rebecca Saunders / Didem Coskunseven
Van Tel Aviv tot Brussel en Zurich. Musici uit alle windstreken komen samen in het internationaal opererende ensemble Nikel. Een uitzonderlijk kwartet dat net als het Nederlandse Ensemble Klang een bond smeedt tussen elektrische en akoestische instrumenten. Al sinds 2006 verkent Nikel de explosieve en expressieve mogelijkheden van saxofoon, elektrische gitaar, slagwerk en piano. Nikel werkt nauw samen met vooraanstaande componisten als Chaya Czernowin, Helmut Oehring, Stefan Prins en Philippe Hurel. Festivals als Wien Modern, Ultraschall, Darmstadt en Bang on a Can New York nodigden Nikel al uit.
De energieke bezetting is een ferme uitdaging voor iedere componist. In opdracht van November Music en Donaueschinger Musiktage dat exact 100 jaar bestaat schrijft de Duits-Britse festivalcomponist Rebecca Saunders een nieuw werk voor Nikel. Daarbij wordt Nikel vergezeld door de in Nederland woonachtige contra-alt Noa Frenkel. Een veelzijdige zangeres die al schitterde in opera’s van Stockhausen (Sonntag aus Licht) en Chaya Czernowin (Pnima), maar ook Mozart en Gesualdo op haar repertoire heeft staan. Daarnaast is Frenkel regelmatig te gast bij Nederlandse ensembles voor eigentijdse muziek als Asko|Schönberg en MAE.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
zaterdag 13 november, 14:00, Grote Zaal VerkadeFabriek; Hexagon Ensemble / Judith Linssen: Hawar Tawfiq – Babylon aan de IJssel / Gilgamesj
De mystieke wereld van Gilgamesj botst met de harde werkelijkheid van een vluchteling in West-Europa. In het nieuwe muziektheaterwerk Babylon aan de IJssel verklankt de Iraaks-Nederlandse componist Hawar Tawfiq een clash tussen culturen. In de door Marcel Roijaards geschreven tekst maken we kennis met een IND-medewerkster, vertolkt door actrice Judith Linssen. Ze moet beslissen of ze een jonge Irakees een verblijfsvergunning verleent. Zij vertelt over haar ondervraging van hem. Via haar leren we hem kennen en horen we zijn verhalen, angsten en dromen van een nieuwe toekomst. Zijn verhaal is onsamenhangend. Hij vertelt over zijn gevaarlijke vlucht, maar ook over een oeroud epos: Gilgamesj. Met zijn verbeeldingskracht schetst hij een kleurrijke wereld, terwijl in werkelijkheid grijze wolken boven de Nederlandse polders drijven. Aantekeningen in archiefmappen raken verward met het spijkerschrift op kleitabletten. Het gewelddadige heden verweeft zich met een troostrijk verleden.
Opname: Wijnand de Groot, E0xxxx
zaterdag 13 november, 14:30, Kleine Zaal Verkadefabriek; Ensemble Klang / Agata Zubel: Laurence Osborn – Essential Relaxing Classical Hits
Onuitwisbaar was de indruk die de jonge Britse componist Laurence Osborn naliet tijdens November Music 2019. Het Britse Riot Ensemble voerde destijds zijn flamboyante liedcyclus Ctrl uit. Osborn schuwt het grote, dramatische gebaar niet en speurt met de mentaliteit van een jonge hond naar nieuwe expressiemiddelen. Vaak speelt hij virtuoos met elementen uit de popcultuur. Zo maakt Osborn op spectaculaire wijze gebruik van elektronica, bijzondere bezettingen en buitenissig instrumentarium als autotune of een drum machine. In opdracht van November Music componeert Osborn – leerling van onder anderen Julian Anderson en George Benjamin – een grootschalige liedcyclus voor Ensemble Klang en de uitzonderlijke Poolse stemacrobate Agata Zubel.
Opname: ??, E0xxxx
zaterdag 13 november, 14:30, Huis 73; Modelo62 / Agata Zubel: Alison Cameron / Roxanne Nesbitt / Aart Strootman / Wilbert Bulsink -Stubborn Resurgences
Vol energie en geestdrift breekt het in Nederland gevestigde, internationale ensemble Modelo62 een lans voor de eigentijdse muziek. Componisten worden uitgedaagd nieuwe klankideeën of concertconcepten uit te werken. Met het internationale uitwisselingsproject Stubborn Resurgences gaan ze nog een paar stapjes verder. Een ambitieuze uitwisseling tussen de klankwerelden van Canada en Nederland oorspronkelijk bedacht in het kader van 75 jaar bevrijding van Utrecht door de Canadese soldaten in 1945. Vier componisten creëren speciaal voor dit project nieuw werk: Alison Cameron en Roxanne Nesbitt uit Canada en Aart Strootman en Wilbert Bulsink uit Nederland.
Verwacht geen gewone concertervaring met beschaafde applausjes tussendoor. Tijdens deze unieke performance vormen de vier nieuwe werken namelijk één lang aaneengesloten kettingstuk waarbij de onafhankelijke composities samensmelten en dwarsverbanden aangaan. Zo schrijft Wilbert Bulsink een demontabele compositie die buiten de eigen kaders kan treden en ruimte biedt aan momenten van ‘afval’. Aart Strootman laat zich op zijn beurt inspireren door het monument The Man With Two Heads van beeldhouwer Henk Visch. Een imposant beeld dat zowel in Nederland (Apeldoorn) als in Canada (Ottowa) is te zien en dat de gruwelen van de oorlog en de roep om vrijheid verbeeld.
Opname: Theo van Soest, E0xxxx
zaterdag 13 november, 19:00, Willem Twee Toonzaal; Meta4: Kaija Saariaho / Juha T. Koskinen
Met een portret rond de Finse Kaija Saariaho (1952) zet November Music één van de belangrijkste componistes van dit moment in de schijnwerpers. Gedurende deze dag is een kleine dwarsdoorsnede uit Saariaho’s kleurrijke oeuvre te beluisteren. Het in 2001 opgerichte Finse strijkkwartet Meta4 is een hechte vriendenclub die alom geroemd wordt om hun ‘adembenemende vitaliteit’ (Badische Zeitung) en ‘glasheldere, klankkleurrijke geluid’ (Rondo magazine). Meta4 treedt over de hele wereld op en stond al in Wigmore Hall Londen, het Wiener Konzerthaus, Lincoln Center New York en Cité de la Musique Parijs. Met de componiste Kaija Saariaho onderhoudt het kwartet een speciale band. Naast het uitbrengen van enkele cd’s met haar composities, werkte Meta4 ook mee aan haar kameropera Only the Sound Remains.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
zaterdag 13 november, 14:30, Kleine Zaal Verkadefabriek; Ensemble Klang / Elaine Mitchener : Jan-Bas Bollen – Blight & Beauty
Voor zijn cyclus Blight & Beauty heeft Bollen een topcast om zich heen verzameld. Naast het veelzijdige en explosieve Ensemble Klang, dit jaar ons ensemble-in-residence met vier verschillende concerten, strikte hij de unieke Britse componiste, bewegingskunstenaar en stemacrobaat Elaine Mitchener. Vol engagement en hartstocht voert Mitchener het publiek haar wereld binnen. Wie eenmaal een optreden van haar heeft bijgewoond, vergeet dat niet licht. ‘Pogingen om haar in een hokje te proppen zijn gedoemd te falen’, prees The Wire haar veelzijdigheid. Een gedroomde performer voor Bollens nieuwste opus.
Opname: Wijnand de Groot, E0xxxx
zondag 14 november, 11:30, Willem Twee Toonzaal; Cello Octet Amsterdam: Kate Moore / Kaija Saariaho / Sofia Gubaidulina
Nu is Cello Octet Amsterdam te gast met een gewijd aan haar muziek. Kate Moore heeft een speciale band met dit ensemble en de celloklank. Ze is zelf ook een uiterst bedreven celliste. Eerder schreef Moore al werken voor cellosolisten als Ashley Bathgate. Lidy Blijdorp en Harriet Krijgh. Het wereldvermaarde Cello Octet Amsterdam werkte al nauw samen met componisten als Arvo Pärt, Sofia Goebaidoelina en Terry Riley. Vanavond spelen ze een ruime selectie uit Kate Moore’s al aanzienlijke cello-octet repertoire, waaronder zeer recente werk als Phoenix. Ook wordt repertoire uit de nieuwe voorstelling Instant Loneliness met toneelgroep Via Berlin gespeeld. Naast de composities van Kate Moore klinkt ook Neiges van de huidige festivalcomponist Kaija Saariaho van wie op zaterdag 13 november tal van werken worden uitgevoerd. Voor Neiges liet Saariaho zich inspireren door het besneeuwde Finse landschap in relatie tot de klank acht cello’s.
Opname: Kees van de Wiel, E0xxxx
zondag 14 november, 16:00, Grote Kerk; Cello Octet Amsterdam & Maya Fridman: Maxim Shalygin – Severade
Nu is Cello Octet Amsterdam te gast met een gewijd aan haar muziek. Kate Moore heeft een speciale band met dit ensemble en de celloklank. Ze is zelf ook een uiterst bedreven celliste. Eerder schreef Moore al werken voor cellosolisten als Ashley Bathgate. Lidy Blijdorp en Harriet Krijgh. Het wereldvermaarde Cello Octet Amsterdam werkte al nauw samen met componisten als Arvo Pärt, Sofia Goebaidoelina en Terry Riley. Vanavond spelen ze een ruime selectie uit Kate Moore’s al aanzienlijke cello-octet repertoire, waaronder zeer recente werk als Phoenix. Ook wordt repertoire uit de nieuwe voorstelling Instant Loneliness met toneelgroep Via Berlin gespeeld. Naast de composities van Kate Moore klinkt ook Neiges van de huidige festivalcomponist Kaija Saariaho van wie op zaterdag 13 november tal van werken worden uitgevoerd. Voor Neiges liet Saariaho zich inspireren door het besneeuwde Finse landschap in relatie tot de klank acht cello’s.
Opname: Wijnand de Groot, E0xxxx
zondag 14 november, 21:00, Grote Kerk; The Gurdjieff Ensemble
Wereldse klanken dalen vanavond neer tijdens het slotconcert van het festival in de Grote Kerk. The Gurdjieff Ensemble vierde al successen in 26 verschillende landen en 150 steden. Centraal staat de muziek van de Armeense componist George Gurdjieff (1866-1949). In zijn visionaire muziekwerken hoopte Gurdjieff de mens uit zijn waakslaap te schudden, aangevuurd door heilige rituele dansen. Muziek speelde een hoofdrol binnen dit fysieke bewustwordingsproces. Op reis door Azië trof Gurdjieff de mooiste melodieën aan. Aardse muziek die hij liet omzetten door zijn muzikale metgezel, de Rus Thomas de Hartmann (1885-1956). Het resultaat zijn meditatieve, lyrische pianowerken die door coryfeeën als Herbert Henck en Keith Jarrett op plaat zijn vereeuwigd.