Afrikaanse muziek, verzameld en uitgezocht door Stan Rijven.
Aflevering: Ghana 65 jaar onafhankelijk
Tot begin jaren ’80 heette in het Westen alle Afrikaanse populaire muziek simpelweg ‘highlife’. Oor-zaak? Het land van oorsprong… Oftewel Ghana, de voormalige Britse kolonie Goudkust, dat als eerste natie in sub-Sahara Afrika zelfstandig werd.
* Kwame Nkrumah
Op 6 maart 1957 leidde de charismatische Kwame Nkrumah (1909-1972) zijn land naar de onafhankelijkheid. Als visionair president verwierf hij een status vandaag vergelijkbaar met die van Nelson Mandela. Dankzij Nkrumah’s streven naar pan-afrikanisme -de culturele en politieke verheffing van geheel Afrika- werd Ghana hèt symbool van de de-kolonisatie. Daarmee ook een inspirerend voorbeeld voor zo’n dertig andere Afrikaanse landen, die in het navolgend decennium hun bevrijding zouden vieren. Met het verbond tussen Ghana, Guinée & Mali creëerde Nkrumah een soort Benelux-verband; met de ‘Black Stars’ het eerste Afrikaanse nationale voetbalelftal.
* Highlife
Via de stimulering van een eigen muziekcultuur werd ‘highlife’ synoniem aan het optimistisch bevrijdings-geluid dat jarenlang heel anglofoon Afrika ging domineren. Diverse highlife-richtingen bloeiden op, voortgekomen uit de fusion van west-afrikaanse ritmes met invloeden uit de Caraïben (calypso, goombay, son), Noord-Amerika (swing, soul, funk) en Europa (brass, hymnes). Zo oefenden dansorkesten als E.T. Mensah & His Tempos grote invloed uit op de latere Nigeriaanse afro-beat. Uit de palmwine-variant vloeide de electrische guitar-highlife voort. Anno 2022 horen hiphop en raggaton tot het Ghanese pop-palet; ook inheemse invloeden doen zich gelden, zoals de 2-snarige kologo-sound uit Noord Ghana.
* Slavernij
Wereldwijd ontleent Ghana haar historische betekenis aan een verwante, crucialere
geschiedenis. Vanuit Fort Elmina werden, vanaf de 17e eeuw, miljoenen slaaf-gemaakten naar de Amerika’s verscheept. Met name voor afro-amerikanen symboliseert Ghana daarom het land van oorsprong. Niet voor niets was de nog destijds jonge Martin Luther King op 6 maart 1957 in Accra getuige van Ghana’s Onafhankelijkheid, en bracht de invloedrijke wetenschapper/filosoof Dubois zijn laatste levensjaren door in Ghana. In de jaren ’70 vonden Miriam Makeba en Hugh Masekela, verbannen uit Zuid-Afrika, er een toevluchtsoord. Ook voor Nigeriaanse afro-beat pionier Fela Kuti was Nkrumah een grote inspirator voor wie hij thuis een een altaar had opgericht. 6 maart, een historische gebeurtenis: net als als 5 mei of 1 juli een dag om niet te vergeten, zoals met deze radio-special.
- King Ayisoba/ Modern Ghanaians
CD: Modern Ghanaians (Makkum Records)- 2019
- E.T. Mensah & His Tempos Band/ John B. Calypso (jrn ’50)
LP: All for you (RetroAfric)- 1986)
- E.T. Mensah & His Tempos Band/ Ghana-Guinea-Mali (1958)
CD: Day by day (RetroAfric)- 1991
- Ramblers International Dance Band/ Woman wanko (jrn ’50)
CD: Tempos-Ramblers-Uhuru (Original Music)- 1990
- Kumasi Trio/ Amponsah prt 1
CD: Kumasi Trio 1928 (Heritage)- 1993
- T.O. Jazz/ Sore Sabi
CD: Vintage palmwine (Otrabanda Records)- 2003
- Bokoor Band/ Onukpa shwarpo
CD: Bokoor beats (Otrabanda Records)- 2007
- Genesis Gospel Singers/ Momma mo akoma ntutu
LP: The guitar & the gun (Africagram Records)- 1983
- Sweet Talks/ Eyi su ngaangaa (1973)
CD: The Kusum beat (Soundway)- 2010
- Eric Agyeman/ Nea abe beto (1978)
CD: Highlife safari (Stern’s Africa)- 1992
- Smilin’ Osei/ Kyere wo do
CD: Alarm blo (Dakar Sounds)- 2001
- Fausty Amoa Mabila/ Nosonayine
CD: This is Frafra power (Makkum Records)- 2019
- Gyedu-Blay Ambolley/ Afrika yie
CD: Sekunde (Hippo Records)- 2012