Componisten/uitvoerenden: Carl Philipp Emanuel Bach | Christoph Graupner | Georg Philipp Telemann
In deze aflevering horen we de eerste twee cantates van de cyclus ‘Betrachtungen über die Hauptumstände des großen Versöhnungsleidens unseres Erlösers’ van Christoph Graupner.
In 1741 componeerde Christoph Graupner een cyclus van tien cantates voor de Passietijd. De eerste klonk op zondag Estomihi, ook bekend als zondag Quinquagesima: de 50e dag vóór Pasen en de zondag vóór Aswoensdag. De laatste werd op Goede Vrijdag uitgevoerd.
De teksten werden geschreven door Graupners zwager Johann Conrad Lichtenberg.
In dit programma horen we de eerste twee cantates van deze cyclus.
Aan het slot klinken nog drie liederen voor de Passietijd van Carl Philipp Emanuel Bach.
Christoph Graupner (1683-1760)
Uit cantatecyclus ‘Betrachtungen über die Hauptumstände des großen Versöhnungsleidens unseres Erlösers’:
1. Kommt, Seelen, seid in Andacht stille, cantate voor zondag Estomihi (GWV 1119/41)
2. Erzittre, toll und freche Welt, cantate voor zondag Invocavit (GWV 1120/41)
Doerthe-Maria Sandmann (1), Simone Schwark (2), sopraan. Marnix De Cat, alto (2). Jan Kobow, tenor. Robbert Muuse (1), Dominik Wörner (2), bas. Solistenensemble Ex Tempore, Barockorchester Mannheimer Hofkapelle olv. Florian Heyerick
(cd: “Das Leiden Jesu – Passion Cantatas I” – CPO 555 071-2, 2017 (2); “Das Leiden Jesu – Passion Cantatas III” – CPO 555 230-2, 2019 (1))
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
3. Passionslied (In Todesängsten), H 752,6
4. Jesus in Gethsemane, H 752,29
5. Passionslied (Ein Opfer, nach dem ew’gen Rath)
Ensemble Précipitations: Hervé Lamy, tenor. Sébastien Amadieu, klavecimbel
(cd: “Trost im Leid” – Psalmus PSAL008, 2009)
aanvulling:
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
6. O Lamm Gottes, unschuldig, TWV 31,17-18
Roberto Loreggian, orgel
(cd: “Fugues, Overtures, Preludes and Suites TWV 30-32” – Brilliant Classics 94337, 2013)