ma 2 mei 2022, 20:00, Vechtclub XL, Utrecht
Als gitarist en toetsenist hielp Bart de Kroon de melancholieke post-rock van Utrechtse gitaarbands als Mercy Giants (vanaf 1994) en We Vs. Death (vanaf 2000) gestalte geven, om vanaf 2010 zijn universum verder uit te breiden met Homemade Empire. Die band bracht in 2015 zijn laatste album uit.
Nummer vier, Fog Rolls In, werd even uitgesteld vanwege de lockdown, maar is nu verschenen. Ook hier klauteren en meanderen De Kroons gitaarlijnen door de nummers en geeft het orgel sommige stukken een haast kerkelijke sfeer.
Lo/now is het akoestische gitaarproject van WOLVON gitarist Ike de Zeeuw.
Waar bij WOLVON de liedjes in noiserock verweven zitten, heeft De Zeeuw voor Lo/now het vet weggesneden waardoor er kale, broze schetsen overblijven.
Met alleen een akoestische gitaar en zijn net-niet falsetto stemgeluid speelt hij korte, melancholische liedjes die vriendelijk de vinger op de zere plek leggen.
Honingbeer maakt dromerige klankschetsen en neemt je mee in de herontdekking van haar viool. Eerlijk en van een zoete melancholie, geïnspireerd door wat raakt en een intieme ode aan de natuur. Ze mengt (post)minimal en neoklassiek met ambient. Komend najaar zal Honingbeer je meetrekken in donkere stromingen, met haar nieuwe werk genaamd Opia.
Als je aan een viool denkt, denk je aan klassieke muziek. Maar Marthe Lasthuis, oftewel Honingbeer, gaat verder. Ze zoekt naar nieuwe vormen om de viool te combineren met elektronische muziek. Het resultaat is prachtig experimenteel. Hoe reageert het publiek op haar muziek? Wil ze het grote publiek bereiken, en zo ja; hoe? En waar komt haar artiestennaam vandaan? En wat betekent Vivaldi voor haar?