Volksmuziek – 2. Muziek in verschillende stijlen: Keltisch, Galicisch, Bretons, Scandinavisch, Slowaaks, Hongaars, Moravisch & Roemenië.
Scottish folk.
Niet alleen in Engeland, Ierland en Schotland hebben de Kelten een culturele voetafdruk achtergelaten, ook in het Franse Bretagne en Noord-Spaanse Galicië neemt de Keltische traditionele muziek een belangrijke plaats in. In de Verenigde Staten en Canada houden de bewoners van deze nieuwe wereld de Keltische overlevering levend. Naast de geografische diversiteit, verschillen de Keltische muziekvormen ook sterk onderling. Hierdoor menen sommige muziekliefhebbers dat de term Celtic niet meer is dan een marketingterm. Toch is het begrip langzamerhand gemeengoed geworden. Celtic kan zowel doelen op traditionele volksmuziek als op moderne pop. Vaak worden Keltische instrumenten gebruikt, zoals de viool, fluit, trommel, harp, dwarsfluit of doedelzak. Omdat Celtic zo’n vergaarbak is, overlapt dit genre voor een deel met volksmuziek.
CD. The Rough Guide to Scottish folk – Various artists.
LABEL: World Music Network (2000), code: RGNET 1038 CD. VIDEO
Afro Celt Sound System.
Dit album komt voort uit een samenwerking tussen Afrikaanse muzikanten, hun tegenhangers uit de Keltische gemeenschappen van West-Europa en een aantal dansmuziekproducenten van Groot-Brittannië. Het project van het Afro Celt Sound System brengt volksmuziek in een moderne sfeer, terwijl het zich voortdurend verheugt op een tocht door de prehistorie. De muziek is een explosie van hedendaagse stijlen en oude tradities, die samenkomen om de Keltische en Afrikaanse wortels tussen verleden en toekomst te ontdekken.
CD. Sound Magic; vol.1 – Afro Celt Sound System.
LABEL: Real World Records (1996), code: 8417362. VIDEO
Alan Stivell.
Hij heeft gezorgd voor een revolutie in de Bretonse muziek, voornamelijk door het opnemen van Gaelic en Angelsaksische invloeden, zonder de klassieke muziek van gisteren en vandaag te vergeten, gecombineerd met haar openheid naar die van andere continenten. Hij bracht ook de technische innovaties van het einde van de 20e eeuw binnen. Zowel technologisch als muzikaal toont hij een extreem eclecticisme: naast de al genoemde genres gebruikt hij invloeden van elektro en hiphop die hij ook in de Bretonse muziek introduceert.
CD, 40th anniversary Olympia 2012 – Alan Stivell.
LABEL: Mercury Records (2013), code: 3744372. VIDEO
Trio Farvergade.
Het Deense trio Farvergade presenteert een selectie van dansmelodieën uit een oud Deens melodieboek, geschreven en verzameld door de violisten Søren Christensen & Niels Aage Andersen in het midden/eind 19e/begin 20e eeuw. Het verhaal over de melodieboeken begon in 1853, in het Deense dorpje op de 18e verjaardag van Søren Christensen. Hij ontving toen een muziekboek met lege notenbalken, waarin hij meteen oude dansmelodieën opschreef en nieuwe componeerde. Søren Christensen had viool leren spelen en speelde vaak op feesten en andere sociale bijeenkomsten. De kracht van het trio Farvergade is de verspreiding van zowel nieuwe als oude volksmuziek.
CD. Spiller dansemusik van het trio Farvergade.
LABEL: GO’ Danish Folk Music (2022), code: GO0622. VIDEO
Optur.
Een nieuw project gebaseerd op een reeks nieuw gecomponeerde dansmelodieën binnen de Scandinavische volksmuziektraditie. Op festivals in Europa en Canada kreeg de band zes Deense Music Awards voor hun albums. Een belangrijk idee achter dit nieuwe project was om een ensemble samen te brengen dat in staat is om dansmuziek te spelen met een randje, die ruimte laat voor geïmproviseerde passages en af en toe een humoristische hint. Het project is ook gebaseerd op het idee om muzikanten uit verschillende muziekgenres te verzamelen, om bij te dragen tot het creëren van een nieuwe vorm van uniek Scandinavisch geluid.
CD. Nordic Free Folk – Optur.
LABEL: GO’ Danish Folk Music (2022), code: GO0922. VIDEO
Czárdás.
Een traditionele Hongaarse volksdans. Het is ontstaan in Hongarije en werd gepopulariseerd door bands in Hongarije en de aangrenzende landen van Slovenië, Burgenland (een deelstaat van Oostenrijk), Kroatië, Transsylvanië, Slowakije en Moravië, en onder de Banaat Bulgaren. De oorsprong van de naam Csárdás is terug te voeren op het 18e-eeuwse Hongaarse muziekgenre de ‘verbunkos’ en wordt gekenmerkt door een variatie in tempi: het begint langzaam en eindigt in een zeer snel tempo. De dansers zijn zowel mannelijk als vrouwelijk, de vrouwen zijn gekleed in traditionele wijde rokken, die een kenmerkende wervelende vorm aannemen tijdens de dans.
CD. Csárdás – Volksmuziek uit Slowakije, Roemenië, Hongarije en Moravië.
LABEL: Syncoop (1994), code: 5754CD 168. VIDEO
Met dank aan: