In de intimiteit van het lied | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
logo
Search for:
spinner

In de intimiteit van het lied

3 mei 1997, Kleine Zaal, Concertgebouw, Amsterdam

Mendelssohn en Mahler – in veel opzichten zijn het tegenpolen. Maar op kleinere schaal komen ze meer overeen.

Felix Mendelssohn Bartholdy en Gustav Mahler kwamen allebei uit joodse gezinnen, maar muzikaal hadden ze niet zoveel overeenkomsten. Mendelssohn was een kind van zijn tijd, de Biedermeiertijd. Zijn symfonieën en oratoria – de werken waarom hij bekend staat – ademen een conservatieve geest en niet gemaakt om een publiek te choqueren. De symfonieën van Mahler – en eigenlijk zijn dat vaak ook een soort oratoria, met al die vocale delen erin – zijn hemelbestormende, vernieuwende werken, die het uiterste van het concertpubliek vragen. Naar Mahler ga je niet voor een ontspannen avondje uit, dat is echt iets verheffends.

Toch is dit maar een deel van het verhaal. Als we verder kijken dan hun symfonische werken (met of zonder orkest), dan blijken ze minder ver uit elkaar te liggen. In dit recital horen we liederen van beide componisten. Mendelssohns liederen staan vaak in de schaduw van hun tijdgenoten, het liedwerk van Schubert en Schumann. Dat is natuurlijk ook de ijkmaat waaraan we ze afmeten. In vergelijking met Schumann is Mendelssohn misschien iets melodischer en iets minder expressief. Mahler, die tot een andere generatie behoort, is rond 1900 nog altijd sterk schatplichtig aan Schumann. Natuurlijk wil hij muziek voor zijn tijd schrijven, met complexe melodieën vol modulaties. Maar hij verliest nooit de ‘volkstoon’ uit het oog. Daar zorgen de teksten wel voor, die vaak rechtstreeks uit Des Knaben Wunderhorn komen. Zo zoekt Mahler, net als Schubert een kleine eeuw voor hem, nog steeds naar het evenwicht tussen volks/zingbaar en kunstzinnig/complex.

In dit recital horen we verder ook liederen van Antonín Dvořák. Bij hem zijn de teksten natuurlijk in het Tsjechisch. Ook Dvořák ruimt nadrukkelijk plaats in voor invloeden uit de volksmuziek. Boheemse volksmuziek uiteraard, en dat is niet zomaar iets. Uitheemse ritmes en melodieën met een randje nestelen zich in het klassieke idioom. Het maakt de liederen de moeite meer dan waard, ook al versta je er geen woord van.

Abendlied
Felix Mendelssohn Bartholdy
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Venetianisches Gondellied
Felix Mendelssohn Bartholdy
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Wasserfahrt
Felix Mendelssohn Bartholdy
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Duetto
Felix Mendelssohn Bartholdy
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Neue Liebe
Felix Mendelssohn Bartholdy
Maria Riccarda Schmid (mezzsopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Ich wollt' meine Liebe ergösse sich
Felix Mendelssohn Bartholdy
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Starke Einbildungskraft
Gustav Mahler
Maria Riccarda Schmid (mezzo), Maarten Koningsberger (bariton),Roger Braun (piano)
Lied des Verfolgten im Turm
Gustav Mahler
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Wer hat dies Liedlein erdacht?
Gustav Mahler
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Verlorne Muh
Gustav Mahler
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Der Schildwache Nachtlied
Gustav Mahler
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Rheinlegendchen
Gustav Mahler
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Bald gras ich am Neckar
Gustav Mahler
Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Aus, aus!
Gustav Mahler
Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Prelude in G, opus 32/5
Sergej Rachmaninov
Roger Braun (piano)
A já ti uplynu
Antonín Dvořák
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Velet, vtacku
Antonín Dvořák
Maarten Koningsberger (bariton), Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Roger Braun(pi)
Dyby byla kosa nabrósená
Antonín Dvořák
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Skromná
Antonín Dvořák
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Slavikovsky poleckeo maly
Antonín Dvořák
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Sipek
Antonín Dvořák
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Holub na javore
Antonín Dvořák
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Zajatá
Antonín Dvořák
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maaarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Prsten
Antonín Dvořák
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Wie kann ich froh und lustig sein
Felix Mendelssohn Bartholdy
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
Blah blah blah
George Gershwin
Maria Riccarda Schmid (mezzosopraan), Maarten Koningsberger (bariton), Roger Braun (piano)
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan