Genres: Kunstlied | Neoclassicisme | Strijkkwartet
Componist: Frank Martin
Opnametechniek: Kees Bijl
Frank Martin was bij leven geen opvallende componist, maar Nederland, zijn tweede vaderland, is hem nooit vergeten.
Frank Martin (1890-1974) werd geboren in Genève. Als kind was de kogel al door de kerk: deze jongen zou met zijn uitzonderlijke talent later de wereld veroveren. Helaas was Zwitserland niet de plaats voor baanbrekende muziek, en Martin ging, anders dan zijn landgenoot Honegger, niet naar Parijs om daar carrière te maken. Bovendien was zijn smaak ook niet al te progressief. Van nieuwe ontwikkelingen nam hij liever op een afstandje kennis, om ze vervolgens – eventueel – naar eigen smaak in zijn muziek te verwerken. Bij Martin dus geen grote experimenten en ook geen bijtende spot.
In 1946 verwisselde hij Zwitserland voor Nederland. Daar wijdde hij zich steeds meer aan het componeren, iets waar hij in zijn moederland door zijn duizend-en-een taken in het openbare leven nauwelijks aan toekwam. Zijn muziek werd hoe langer hoe ouderwetser, maar dat deerde noch hem, noch zijn publiek. Tot een paar dagen voor zijn dood in 1974 bleef hij componeren. Na zijn dood zette zijn weduwe Maria zich nog decennialang voor zijn werk in, tot ze in 2017 op 102-jarige leeftijd overleed.
Vooral dankzij Maria Martin-Boeke heeft Martin doorlopend op de Nederlandse muziekprogramma’s geprijkt. Ook in deze opnamesessie heeft ze zonder twijfel de hand gehad. We horen enkele van ‘s mans composities voor twee piano’s, voor strijktrio, -kwartet en -kwintet, en een korte liedcyclus.