Scardanelli Cyclus van Heinz Holliger
21 september 1999, Grote Zaal, Concertgebouw, Amsterdam
Heinz Holliger. De mooiste en meest baanbrekende muziek is er voor hem geschreven, maar hij componeert ook zelf.
In de jaren zestig, toen de avant-garde nog in volle bloei stond, eiste de Zwitserse hoboïst Heinz Holliger de aandacht op als interpreet van Nieuwe Muziek voor de hobo. Hij blies dit traditionele instrument bijna letterlijk nieuw leven in, met een nieuwe ademtechniek, en met allerlei onorthodoxe grepen die meerdere tonen voortbrengen. Luciano Berio schreef zijn zevende Sequenza voor Holliger, en ook Bruno Maderna werd door de Zwitser tot grootse daden geïnspireerd.
Als componist (en dirigent, vaak van eigen werk) trad hij pas later op de voorgrond. Maar op dit concert in 1999 is hij hard bezig die schade in te halen. Hij treedt hier aan met het Keulse ensemble MusikFabrik (een heus orkest, dat ons sinds 1990 al tig keer verblijd heeft met de ene topuitvoering na de andere) en het Nederlands Kamerkoor en dirigeert niet minder dan twaalf van zijn eigen werken. Meer aanbeveling heeft een liefhebber van Nieuwe Muziek toch niet nodig?