Genre: Barok
Componisten/uitvoerenden: Barbara Strozzi | Chiara Margarita Cozzolani | Isabella Leonarda
Opnametechniek: Tom Dunnebier, Onno Scholtze
Het is een terugkerende discussie: (meer) vrouwelijke componisten op het programma. Zijn ze er? En kunnen ze de concurrentie met de mannen aan?
Als je vrouw was in het zeventiende-eeuwse Italië, wist je meestal wel waar je aan toe was. Je had een rol in het huishouden te spelen of je werd non. Aangezien kloosters strikt gescheiden moesten zijn, hadden nonnen vaak ‘mannenwerk’ te doen. Componeren hoorden daar ook bij. We horen hier geestelijke muziek van twee componerende nonnen: Isabella Leonarda (1620-1704) en Chiara Margarita Cozzolani (1902-1676/8). Door het kloosterleven van reinheid, rust en regelmaat haalden ze allebei een gezegende leeftijd. In de tientallen jaren die ze in het klooster doorbrachten was er tijd genoeg om motetten te componeren. Uiteraard voor vrouwenstemmen – alleen dat gegeven maakt geestelijke muziek in vrouwenkloosters al anders dan anders.
Over anders dan anders gesproken: de carrière van Barbara Strozzi (1619-1677) was bepaald niet dertien in een dozijn. Veel weten we niet van haar, maar wat we weten maakt wel duidelijk dat ze zich niet wenste te schikken naar de verwachtingen van de maatschappij. Ze leerde de gamba spelen en verdiende daar haar geld mee. Ook bleef ze ongetrouwd – volgens sommigen had ze bijverdiensten als courtisane! Dat valt moeilijk te bewijzen. We weten wel dat ze zeer serieus werd genomen als gambiste en als componiste. Haar bundels met cantates – in haar tijd een genre in opkomst – werden gedrukt en vonden gretig aftrek. Ook na vierhonderd jaar hebben deze gezangen niets van hun charme verloren.