Meesters op de gitaar – Jacobs & Carter
13 januari 2002, Kleine Zaal, Concertgebouw, Amsterdam
Componisten/uitvoerenden: Francesco Corbetta | Johann Jakob Kapsberger | John Danyel | John Dowland | John Johnson | John Merchant | Robert de Visée | William Lawes
Opnametechniek: Ruurd Abma
Wat is er nu mooier dan een gitaar of iets dergelijks? Dat wisten ze in de zestiende en zeventiende eeuw ook al.
Je kunt ze vrij gemakkelijk leren spelen (al blijft dat relatief), je kunt ze zo van a naar b meenemen en toch heb je er genoeg aan om jezelf te begeleiden – of zelfs zonder zang een heel stuk te produceren. Geen wonder dus dat instrumenten uit de luitfamilie het al eeuwen goed doen. Ze kwamen in de middeleeuwen uit Arabië naar Europa en begonnen toen aan een zegetocht. Tegen het einde van de renaissance waren ze zowat overal in Europa op straat te horen en de hele zeventiende eeuw bleef de luit populair.
Geen wonder dat het repertoire enorm is en vele landen hun eigen luitschool hadden. Ook voor twee luiten is er genoeg geschreven. In dit concert maken we in eerste instantie kennis met de Engelse luitschool. John Dowland en nog wat andere Johnnen domineerden de muziek die op straat, in het huisgezin, in de kroeg en op feesten klonk. Daarna gaan we naar Frankrijk en Italië, maar de luiten zijn reuzenluiten geworden! De theorbe (basluit) heeft haar intrede gedaan, niet alleen als begeleidingsinstrument maar ook als solo-instrument. En er is nog een type luit bijgekomen: de barokgitaar. Ontstaan in Spanje, uit de vihuela. De heren leggen het trouwens tussendoor allemaal uit. Wie alles al weet, kan die uitlegtracks overslaan. Voor wie graag wat bijleert, zijn ze de moeite zeker waard.