Genre: Renaissance
Componisten/uitvoerenden: Girolamo Frescobaldi | Luzzasco Luzzaschi
Opnametechniek: Jos van der Linden
De renaissance liep op haar eind, maar daar trok Luzzasco Luzzaschi zich niets van aan.
Luzzasco Luzzaschi (ca. 1545-1607) was werkzaam aan het einde van de zestiende eeuw, en een klein stukje van de zeventiende. Volgens de boekjes komt de renaissance langzamerhand tot een eind, om plaats te maken voor de barok.
Maar betekent dat dan dat mensen de renaissance beu waren? Niet echt. Op de polyfone bouwsels van de kerkmuziek, die de vrome woorden onverstaanbaar waren, kwam zo langzamerhand wel een tegenbeweging. Maar de madrigalen leefden als nooit tevoren. Meer en meer amateurs kochten deze boeken met meerstemmige liederen, die zich door redelijk geschoolde liefhebbers gemakkelijk thuis lieten zingen. Luzzaschi hoefde zich bij leven dan ook niet druk te maken of hij zijn boeken met madrigalen wel kon laten drukken.
Zangensemble Donne brengt hier een volledig boek van hem, Madrigali per cantare, et sonare a uno, e doi, e tre soprani uit 1601. Zoals de titel al zegt worden eenstemmige, tweestemmige en driestemmige stukken afgewisseld. De teksten gaan zoals altijd over de liefde, dikwijls ongelukkige liefde in de traditie van Petrarca. Tussendoor horen we twee stukjes van Girolamo Frescobaldi. Met zijn toccata’s, ricerares en dansen voor klavecimbel is hij een zinnebeeld van de nieuwe tijd die aanbreekt: de barokmuziek.