Genres: Middeleeuwse muziek | Renaissance
Componisten/uitvoerenden: Anoniem | Antti Auvinen | Chiel Meijering | Clement Woodcock | Giovanni Coperario | John Taverner | Mario Garuti | Moritz Eggert | Roderik de Man | Solage | Walter van Hauwe | William Brade
Opnametechniek: Amir Bar
Uit het muzieklokaal, in de concertzaal!
De blokfluit heeft niet zo’n beste reputatie. Ze wordt alom geassocieerd met… ach, laten we maar stoppen. We kennen die vooroordelen wel. Liever hebben we het over wat je er nog meer mee kan dan simpele liedjes spelen. In dit concert treden negen (!) verschillende artiesten/ensembles aan, allemaal met één of meer blokfluiten in de gelederen.
In de middeleeuwen en de renaissance was de blokfluit een alomtegenwoordig instrument. Renaissancemuziek hoor je dan ook vaak op blokfluitconcerten. Middeleeuwse muziek iets minder. Dat komt vooral doordat deze muziek maar summier werd opgeschreven en ons vaak weinig tot geen idee geeft of en hoe je het muzikaal moet begeleiden. De drie dames die het concert openen doen er toch een gooi naar: op middeleeuwse blokfluiten laten zij hun interpretatie horen van middeleeuwse Engelse gezangen. Ook Andrea Guttmann duikt de middeleeuwen in; samen met virginalist Allessandro Pianu speelt zij het uiterst subtiele rondeel Fumeux fume par fumée uit de veertiende eeuw.
Daarna is het toch vooral Nieuwe Muziek wat de klok slaat. We horen de Fin Antti Auvinen en de Italiaan Mario Garuti. We horen Chiel Meijering, die rond 2000 amper te vermijden was op concerten met hedendaagse muziek. Julien Feltrin speelt naast werk van Roderik de Man een eigen compositie. Aan het slot horen we toch weer Oude Muziek, deze keer uit de renaissance.