Genre: Koormuziek
Componisten/uitvoerenden: Arvo Pärt | Daan Manneke | Florentijn Boddendijk | Johannes Ockeghem | Josquin (des Prez) | Merlijn Twaalfhoven
Opnametechniek: Sabrina ter Horst
Een roman, een oude traditie en een heel nieuwe traditie – het zijn de verbindende factoren van dit concert.
Het Cluster Kamerkoor kwam uit Koog aan de Zaan en werd nooit heel bekend buiten de Zaanstreek. Ook hier nemen we het koor op in de Lutherse Kerk in Zaandam – en niet in de Amsterdamse Noorderkerk of het Utrechtse Vredenburg. Maar eigenlijk is dat heel opmerkelijk. Cluster was bepaald geen koor van dertien in een dozijn. De programmering met veel Oude en Nieuwe Muziek stak er behoorlijk bovenuit en was de moeite meer dan waard.
In dit concert staan twee dingen centraal. Ten eerste de roman Het motet voor de kardinaal van Theun de Vries. Een vergeten schrijver, die op het moment van dit concert nog leefde maar meer herinnerd werd vanwege zijn communistische gezindheid dan om zijn boeken. Het motet is een boek dat speelt in de kringen van de Vlaamse polyfonisten uit de vijftiende en zestiende eeuw. Destijds was dit bijna het exclusieve domein van musicologen, dus dat een romancier daarover schrijft is hoogst opmerkelijk.
Ten tweede is het de muziek zelf die centraal staat. We horen stukken van Johannes Ockeghem en Josquin Desprez, twee van de allergrootste meesters uit de Vlaamse traditie. Daan Manneke laat zich zijn hele actieve leven al door deze componisten inspireren, maar haalde voor het stuk “Het motet voor de kardinaal” zijn inspiratie specifiek bij het boek van De Vries. Ook Arvo Pärt haalt de mosterd bij de Oude Muziek; we begrijpen meteen wat zijn muziek hier doet. Het stuk van Florentijn Boddendijk was nog niet eens helemaal af; op dit concert horen we een voorsmaakje. Ten slotte, of liever aan het begin van het concert, horen we de dan nog jonge Merlijn Twaalfhoven, die aan het begin van zijn carrière meermaals met Cluster samenwerkte.