La Belle Excentrique | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
logo
Search for:
spinner

La Belle Excentrique

15 december 2003, Uilenburger Synagoge

Thema: Modern
Componisten/uitvoerenden: Erik Satie | Germaine Tailleferre | Karl Amadeus Hartmann | Leo Smit
Opnametechniek: Sabrina ter Horst

De componisten uit dit concert waren min of meer tijdgenoten. Maar wat hadden ze verder nog gemeen?

Een collectie mooie excentriekelingen is het zeker, dit concert in de Uilenburger Synagoge te Amsterdam. Veel excentrieker dan Satie, die wereldvreemde autist met zijn eigenaardige gevoel voor humor, wordt het niet. Bijzonder zijn de componisten ook. Zo was Germaine Tailleferre de enige vrouw in het invloedrijke groepje Les Six. Haar muziek is aangenaam en bescheiden en zal bij liefhebbers van Poulenc (haar bekendere collega in dat groepje) zeker in de smaak vallen. Ook Leo Smit, de joods-Nederlandse componist die in de oorlog vermoord werd, en Jacques Beers, die de oorlog wel overleefde maar evenmin oud werd, passen in dit straatje.

Theodor W. Adorno past er echter totaal niet tussen. Deze componist kennen we vooral als theoreticus-filosoof van de nieuwe muziek. Zijn boodschap: alleen atonale muziek voldeed aan de eisen van deze tijd, neoclassicisme à la Stravinski was oude wijn in nieuwe zakken en als je Sibelius goed vond was je al zo’n beetje verloren. Nee, dan passen deze componisten beter bij Erik Satie. Deze Fransman was in zijn jonge jaren een weirdo die weigerde ambitieuze muziek te schrijven en zich beperkte tot de kleine kaart: korte pianostukjes met vaak een spottend karakter. Later, na de Eerste Wereldoorlog, zag men in wat een visionair hij was geweest: in een tijd dat romantiek en impressionisme nog de dienst uitmaakten, liep hij al vooruit op het ironische neoclassicisme van de jaren twintig en dertig.

Forlane (Novembre 1972)
Germaine Tailleferre
Eleonore Pameijer (fluit) Frans van Ruth (piano)
Pastorale (Grasse, 1942)
Germaine Tailleferre
Eleonore Pameijer (fluit) Frans van Ruth (piano)
Trois danses (extraits de 'La Nouvelle Cythère') (1930) ; Pavane; assez lent
Germaine Tailleferre
Eleonore Pameijer (fluit) Frans van Ruth (piano)
Trois danses (extraits de 'La Nouvelle Cythère') (1930) ; Nocturne; très lent
Germaine Tailleferre
Eleonore Pameijer (fluit) Frans van Ruth (piano)
Divertimento (1942) voor piano vierhandig
Leo Smit
Frans van Ruth (piano) Marianne de Boer (piano)
Bewegt (Frankfurt a. M. 3 August 1926)
Theodor W. Adorno
Utrecht String Quartet: Eeva Koskinen viool Katherine Routley viool Sven Arne Tepl altviool Sebastian Koloski cello
Variationen; Thema. Sehr langsam. (Wien 9 April 1925)
Theodor W. Adorno
Utrecht String Quartet: Eeva Koskinen viool Katherine Routley viool Sven Arne Tepl altviool Sebastian Koloski cello
La belle excentrique (fantaisie serieuse) (1920) ; Grande ritournelle II. Marche franco-lunaire
Erik Satie
Frans van Ruth (piano) Marianne de Boer (piano)
La belle excentrique (fantaisie serieuse) (1920) ; Marche franco-lunaire
Erik Satie
Frans van Ruth (piano) Marianne de Boer (piano)
La belle excentrique (fantaisie serieuse) (1920) ; Valse du 'Mystérieux baiser dans l'oeil'
Erik Satie
Frans van Ruth (piano) Marianne de Boer (piano)
La belle excentrique (fantaisie serieuse) (1920) ; Can-can grand-mondain
Erik Satie
Frans van Ruth (piano) Marianne de Boer (piano)
Suite (Paris, Juni-Juli 1939) voor fluit en piano
Jacques Beers
Eleonore Pameijer (fluit) Frans van Ruth (piano)
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan