Genres: Romantiek | Strijkkwartet
Componist: Franz Schubert
Opnametechniek: Glenn Mogot / Kees van de Wiel
Nog geen genoeg gekregen van de kwartetten van Schubert? Wij ook niet. Gelukkig gaf het Quatuor Danel nog een tweede Schubertiade.
In dit concert horen we twee late kwartetten van Schubert. Maar ja, wat betekent ‘laat’ bij een componist die maar 31 jaar oud werd? Het bewijst maar eens wat een stormachtige ontwikkeling dit genie in zijn korte leven doormaakte. Niet voor niets lieten zijn vrienden op zijn graf schrijven: “Hier begroef de dood een rijke schat, maar nog schonere beloften.”
In het kwartet D 804 horen we Schubert als componist van prachtmelodieën per strekkende meter. Of beter: we horen hoe hij diverse van zijn melodieën hergebruikt. Vooral het Rosamunde-thema springt in het oor. Schubert schreef de toneelmuziek bij dat werk een jaar eerder; nu duikt het thema op in het langzame deel. Het kwartet dankt er zijn bijnaam ‘Rosamundekwartet’ aan.
Ook in het kwartet D 887, het laatste van Schuberts kwartetten (maar wel geschreven vóór het Strijkkwintet), horen we de componist als melodisch genie. Maar we horen ook een andere kant van hem: de experimentele kant. Schubert had al jarenlang een neiging tot muzikale vernieuwing. Soms duikt er tussen de volksliedachtige melodieën ineens een ongehoorde modulatie of een bijzonder akkoord op. Maar in dit kwartet gaat Schubert wel heel ver. Het geeft de muziek een mystiek aura, dromerig maar ook geheimzinnig, met vensters op andere werelden.