Componisten/uitvoerenden: Cynthie van Eijden | Margriet Hoenderdos | Sylvia Maessen
Opnametechniek: Jos van der Linden
Speciale ensembles voor Nieuwe Muziek heb je te over. Maar The Barton Workshop pakt het net weer anders aan.
Als je Nieuwe Muziek gaat spelen, is een beetje flexibiliteit altijd wel vereist. Je moet om te beginnen in tal van uiteenlopende stijlen kunnen spelen, ook al begrijp je er diep van binnen geen pest van. Verder heeft Nieuwe Muziek lang niet altijd een behapbaar formaat. De geijkte formule van een stuk met kop en staart, uitgevoerd door een ensemble op het conservatorium klaargestoomde, goed op elkaar ingespeelde musici met een publiek dat passief op een afstandje luistert, komt wel voor maar wordt ook net zo vaak losgelaten. Als modern musicus moet je kunnen acteren, improviseren, rare pakjes aantrekken, dingen doen met het publiek en muziek maken met alles wat geluid voortbrengt.
The Barton Workshop heeft altijd getoond dat allemaal tot in de haarvaten te beheersen. Het ensemble speelde werk van grote componisten als Cage en Oestvolskaja, maar werkte vooral heel veel samen met levende, benaderbare componisten. Ook nu wordt die piste weer bereden. “Andere Visies” heet het concert. Vermoedelijk gaat het om het geslacht van de musici, want de enige gemene deler van de componisten is dat het allemaal vrouwen zijn. Maken die wezenlijk andere muziek dan mannen? We wagen het te betwijfelen. Maar voor de balans is het zeker goed, en voor de muziek die deze meesteressen produceren hoeft Barton zich ook niet te schamen. Redelijk bekende namen als Cynthie van Eijden en Elizabeth Doyle worden geflankeerd door zeer obscure namen. Onderwijl horen we van alles binnenkomen, van duetten voor altviool en piano tot modulaire geluidsfeesten waarbij zelfs de Gameboy, de jeugdheld van iedereen die in de jaren tachtig geboren is, zijn plaatsje heeft.