Genre: Piano
Componisten/uitvoerenden: Béla Bartók | John Cage | Mario Cesa | Richard Ayres | Rozalie Hirs | Samuel Vriezen | Tom Johnson | Walter Zimmermann | Wolfgang Amadeus Mozart
Opnametechniek: Jos van der Linden
Er is weer een Concert tot en Met, en zoals gewoonlijk zijn wij erbij. Wat voor moderne muziek schotelt men tot vandaag voor?
Rond de eeuwwisseling liep in Amsterdam de concertreeks Concerten Tot en Met. Gedachte hierachter was vermoedelijk om de twintigste-eeuwse muziek in haar geheel naar voren te halen: de muziek van 1900 tot en met nu. Zodoende waren er moderne klassiekers te horen, maar ook veel levende componisten. Plaats van gebeuren was meestal kleine podia als de Posthoornkerk of het Bethaniënklooster. Grote wonderen spelen zich wel vaker voor weinig mensen af.
In dit concert, nummer 44 alweer, horen we pianist Dante Oei. Hij was al eerder bij andere concerten uit de reeks getroffen. De man lijkt een oneindige kennis van obscuur pianorepertoire te hebben. We horen bijvoorbeeld de Duitser Klarenz Barlow met zijn Satiesk getitelde Vier identische Stücke (waarvan het eerste, “Helmut: un morceau lourd en forme de poire”, een platte hommage aan bondskanselier Helmut Kohl lijkt). Totaal iets anders zijn de wiskundige composities van Tom Johnson. Er is muziek van Grote Dode Componisten als John Cage, maar vooral veel muziek van springlevende, vaak jonge componisten. Richard Ayres, Samuel Vriezen en Rozalie Hirs zitten zelfs hoogstpersoonlijk in het publiek om te kijken of alles wel goed gaat. Hun goedkeuring hebben we, en wat ons betreft is deze muziek uw oren ook zeker waard!