De magie van 1600 | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
logo
Search for:
spinner

De magie van 1600

31 augustus 1985, St. Maria Minor, Utrecht

De klank van de luit brengt ons meteen terug naar vroeger tijden. Een concert als dit doet het daarom altijd goed.

Eeuwenlang was het duidelijk: de luit had niets te zoeken in de kerk of op andere plaatsen waar pretentieuze muziek werd gemaakt. Het was een volksinstrument, bespeeld door alle klassen maar niet serieus genomen door de muzikale elite. Polyfone zang, dat was dé muziek. Maar rond 1600 begon dat te veranderen. Zuiver vocale muziek raakte uit de mode, instrumentale muziek groeide in aanzien. Zo kwam ook de luit de muziekgeschiedenis binnen. Ook de grote jongens van de muziek gingen nu voor luit componeren, al dan niet met stem. Girolamo Frescobaldi bijvoorbeeld, die we kennen als eerbiedwaardige componist van polyfone klaviermuziek. En Claudio Monteverdi – ook hij componeerde liederen voor zangstem en luit. Over een grote jongen gesproken!

Onderwijl was er ook in Engeland iets aan de hand. Dowland en dat soort mannen, u kent ze wel. We treffen hem hier aan met een instrumentale luitfantasie. Ook horen we Thomas Morley. Deze componist zal wel eeuwig geassocieerd blijven met zijn falala-madrigalen, maar hij deed dus ook dit.

Venite, videte
Claudio Monteverdi
Bernard Loonen (tenor), Tim Burris (luit)
Ecco di dolce raggi
Claudio Monteverdi
Bernard Loonen (tenor), Tim Burris (luit)
l'aria di Ruggieri
Girolamo Frescobaldi
Bernard Loonen (tenor), Tim Burris (luit)
Fancy
John Dowland
Tim Burris (luit)
Come, sorrow, come
Thomas Morley
Bernard Loonen (tenor), Tim Burris (luit)
Thyrsis and Milla / She straight her light green silken coats
Thomas Morley
Bernard Loonen (tenor), Tim Burris (luit)
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan