Genres: Classicisme | Koormuziek
Componist: Wolfgang Amadeus Mozart
Opnametechniek: Johan Ketelaar
Het Requiem van Mozart is niet kapot te krijgen en roept nog altijd discussie op. Daarom kun je niet gauw genoeg opnames horen.
Mozart werkte zich in zijn laatste jaar flink over de kop. Tot over zijn oren in het werk voor twee opera’s, een klarinetconcert en diverse andere werken nam hij ook een lucratieve opdracht voor een requiem aan. In zijn laatste weken werd hij ziek – alsof hij het stuk voor zichzelf schreef. Uiteindelijk liet Mozart het onvoltooid achter. De geheimzinnigheid rond zijn dood straalt ook af op het Requiem, dat alleen al daarom tot de verbeelding blijft spreken.
In de tijd dat dit concert werd gegeven was de muziekwereld – zowel de musicologen als de musici – sterk verdeeld over het Requiem. Mozarts laatste werk was een meesterwerk, maar de manier waarop zijn leerling Süssmayr het had afgemaakt – daar was niet iedereen even gelukkig mee. Diverse herzieningen zijn in omloop. Sommigen beweerden onverholen dat ze het beter wisten dan Süssmayr en gooiden zijn toevoegingen weg, terwijl ze vermetele pogingen deden zelf Mozarts schetsen uit te werken. De meeste anderen beperkten zich tot het veranderen van de orkestratie.
In deze opname, in 1985 in De Doelen gemaakt, treedt het Residentie Bachorkest aan, samen met twee kamerkoren: een uit de Hofstad en een uit de Maasstad. De dirigent heeft niet voor een radicale editie gekozen. Toch is deze uitvoering even wennen: de bezetting is opzettelijk klein gehouden en de tempi zijn zakelijk. Dirigent Gerard Akkerhuis wilde het stuk waarschijnlijk ontdoen van zijn romantische erfenis en de klank benaderen die Mozart voor ogen had.
Overigens is dit concert voor ons aanleiding voor een klein feestje: het is het 2000e concert dat we via de website beschikbaar hebben gemaakt. Goed voor jarenlang luistergenot, gratis met een muisklik op te roepen. En er komt nog veel meer!