Genres: Middeleeuwse muziek | Renaissance
Componisten/uitvoerenden: Anoniem | Gilles Binchois | Oswald von Wolkenstein | Pierre Fontaine
Opnametechniek: Tom Dunnebier
De vijftiende eeuw zou de eeuw van de Bourgondische Staat worden. Een nieuwe grootmacht, die niet zonder pracht en praal kon.
“Bourgondische liederen uit de vroege vijftiende eeuw en hun Duitse intavolaties” staat er als ondertitel bij dit concert. Een verklaring is misschien gewenst. Bourgondië, een hertogdom in Oost-Frankrijk, kreeg in de vijftiende eeuw door geweld en verstandshuwelijken steeds meer gewesten in de Nederlanden (noord en zuid) in handen. Hoezeer de Hoeken zich daar ook tegen weerden, het gebied werd steeds meer een eenheid en het hertogelijk hof kreeg steeds meer een koninklijke uitstraling.
De muziek straalde over het halve continent uit. Beroemd werden de Bourgondische (of Nederlandse) Scholen, vijf generaties componisten van kerkmuziek die tot in Italië gevierd werden om hun kunnen. Maar er klonk ook wereldlijke muziek. Aan het hof van de hertog bijvoorbeeld. Deze muziek vond gemakkelijk haar weg naar de Duitse landen, waar men van zoveel eenheid en rijkdom alleen maar kon dromen. We vinden de Nederlandse liederen bijvoorbeeld terug in het Buxheimer Orgelbuch, een volstrekt unieke collectie vroege klaviermuziek. Instrumentale muziek had destijds weinig prestige en in onze oren kan deze muziek, zeker wanneer ze zoals hier gespeeld wordt op een klein orgel, een beetje eentonig klinken. Maar wie daar doorheen luistert, erkent onmiddellijk dat we hier het begin van een weergaloze traditie horen. De kiemen voor wat Bach drie eeuwen later zou presteren, zijn hier gezaaid.