Genres: experimentele muziek | Vocaal | vocale muziek
Componisten/uitvoerenden: Arnold Marinissen | Jackson Mac Low | John Cage | Kees van Kooten | Kurt Schwitters | Louis Andriessen | Nicolaus | Nicolaus A. Huber | Rozalie Hirs | Samuel Vriezen | Stuart Smith
Opnametechniek: Jos van der Linden
De stem als experimenteel instrument
Deze opname staat in het teken van de stem binnen experimentele muziek. In de stukken wordt gespeeld met zowel gesproken tekst als meer abstracte stemgeluiden, wat een interessant en uniek geluid voortbrengt.
Over zijn werk ‘Strijdig Stuk’ zei Samuel Vriezen: “Drie basisteksten, waarvan één uit een recente krant moet komen, worden systematisch gecorrumpeerd tot elk vier onderling elkaar tegensprekende varianten; van deze varianten worden steeds door twee sprekers fragmenten uitgesproken. Tussen deze fragmenten door klinken ‘ zwevende’ woorden en zinnen die gebaseerd zijn op vier woordparen: ik-jij, wat-niet, willen-kunnen, horen-zeggen.”
Rozalie Hirs zei over haar stuk ‘In L.A.’: “In L.A. is een partituur voor één stem met zijn terloopse herinneringen, uitgestrooide woorden en woordherhalingen. De herinneringen van de geportretteerde Louis Andriessen worden gelezen tot een polyritmisch weefsel in spelende ritmische cellen. De herinneringen zijn te beluisteren als stotterende bewijstzijnsstromen die elkaar overlappen, dan weer loslaten.”
In het tweede deel van de opname, vanaf het tiende nummer, ligt de focus op Jackson Mac Low, wie in de jaren ’50 begon met het schrijven van uitgebreide performance notes bij zijn poëzie. In deze performance notes werd in groot detail uitgelegd hoe de gedichten zouden moeten worden voorgelezen, vaak op onconventionele wijze. In de uitgelichte foto in Jackson Mac Low te zien.