Klezmer is razend populair. Zowel binnen als buiten joodse kringen wordt de muziek, die ooit veroordeeld was tot de ghetto’s, alom beluisterd en in allerlei vormen gemaakt.
Klezmer was rond 1900 de volksmuziek van Oost-Europese joden. De muzikale invloed komt van overal en nergens, zoals je van dit zwervende volk kunt verwachten. Invloed van (en op) de zigeunermuziek is ook niet van de lucht. En niet als laatste: het is volksmuziek. De joodse bovenlaag, die liever met Europese klassieke muziek wegliep, liet de klezmer links liggen.
Hoewel de klezmer vanouds bestond uit gezongen Jiddische liederen, kennen wij hem vooral instrumentaal. De klarinet, die vaak klaaglijk en beweeglijk bespeeld wordt, ontbreekt zelden. Ook hier eist een klarinettist de aandacht op: De Fransman YomguiH weet zijn klarinet op de karakteristieke manier om de oosters aandoende melodielijnen te binden. Zijn landgenoot Denis Cuniot, met wie YumguiH een duo vormt, doet dat anders. Deze pianist combineert de klezmer met de jazz. Samen vullen ze elkaar mooi aan.