Componist en pionier in de elektro-akoestische muziek Jon Howard Appleton is op 30 januari 2022 overleden.
Een bevlogen componist, die het experiment niet uit de weg ging. Veel van zijn werken werden premièred op het jaarlijkse festival van de Groupe de Musique Experimentale de Bourges (Frankrijk) en in Fylkingen in Stockholm, Zweden.
Deze werken luidden de nieuwe stoming „programmatische elektronische muziek“ in. Muziek die verhalend van opzet was. Eind 70’r jaren was Jon nauw betrokken bij de ontwikkeling van het Synclavier (ontworpen door Thayer professor Sydney Alsonso en Cameron Jones). Dit was een systeem voor computer muziek met een geïntegreerde synthesizer, sampler en harddisk recorder. Componisten, die gebruik maakten van dit systeem waren o.a. Joel Chadabe, Frank Zappa, Laurie Anderson, Trevor Horn en Robert Henke. Dit systeem was een vlaggenschip van de muziek industrie producties, waardoor b.v. sampling technieken populair werden bij het grote publiek.
Op het gebied van techniek & compositie, onderwees en produceerde Appleton talloze artikelen en boeken. Als artistiek directeur van de Elektronmusikstudion (EMS) in Stockholm zorgde hij er voor dat in de 80’r jaren dit instituut weer op de kaart kwam met muziekonderwijs en muziekproductie.
(Late version of the Synclavier II 9600TS system with an Apple Macintosh running a terminal emulator)
Jon Howard Appleton (geboren op 4 januari 1939) is een Amerikaanse componist en docent, een pionier in de elektro-akoestische muziek. Zijn vroegste composities in het medium, b.v. Chef d’Oeuvre en Newark Airport Rock trokken de aandacht omdat ze een nieuwe traditie vestigden, die sommigen programmatische elektronische muziek noemen. In 1970 won hij Guggenheim-, Fulbright- en American-Scandinavian Foundation-beurzen.
Op 28-jarige leeftijd trad hij toe tot de faculteit van Dartmouth College. Daar zette hij één van de eerste studio’s voor elektronische muziek in de Verenigde Staten op. Hij bleef hier tweeënveertig jaar aan verbonden. Halverwege de jaren zeventig verliet hij Dartmouth om korte tijd het hoofd te worden van Stiftelsen Elektronmusikstudion (EMS) in Stockholm, Zweden. Aan het eind van de jaren zeventig hielp hij samen met Sydney Alonso en Cameron Jones bij de ontwikkeling van de eerste commerciële digitale synthesizer, de Synclavier. Tien jaar lang toerde hij door de Verenigde Staten en Europa met de composities, die hij voor dit instrument componeerde. In het begin van de jaren negentig hielp hij bij de oprichting van het Theremin Centrum voor Elektronische Muziek aan het muziekconservatorium van Moskou, waar hij één keer per jaar lesgaf. Hij gaf ook les aan de Keio University (Mita) in Tokyo, Japan, CCRMA aan de Stanford University en de University of California Santa Cruz. In zijn latere jaren wijdde hij het grootste deel van zijn tijd aan het componeren van koor- en instrumentale muziek in een quasi-romantische geest die grotendeels alleen in Frankrijk, Rusland en Japan werd uitgevoerd. Jon Appleton | Composer.
Luister woensdag 23 februari naar Electronic Frequencies om 23:00 uur met een special rond Jon Appleton.