za 30 nov 2024, 14:00 uur – Past, Present & Future.
*Tenorist Johnny Griffin nam in februari 1958 een plaat op voor het label Riverside: Way Out! Een kwartetbezetting met pianist Kenny Drew, bassist Wilbur Ware en drummer ‘Philly’ Joe Jones.
*In september 2023 speelde het BIDA Orchestra, onder leiding van slagwerkster Sun-Mi Hong, in het
Amsterdamse BIMHUIS. De opname is uitgebracht op BIMHUIS Records.
*Eveneens, live uit het BIMHUIS (juli 2022): drie stukken van Marike van Dijk.
In de tweede helft van de jaren ’50 gaat het de goeie kant op met de carrière van Johnny Griffin. Hij wordt een van Art Blakey’s Jazz Messengers, staat op de bühne, én in de studio met Thelonious Monk. Ook neemt hij een album op met John Coltrane.
Griffin opent dit uur met drie stukken van de plaat Way Out! – als laatste de standard Cherokee. Daar gaat hij in zijn beruchte breakneck tempo tegenaan. Het thema is scherp vormgegeven: het na elkaar inzetten van respectievelijk bas, drums en piano accentueert de verschillende delen van de song form. Pianist Kenny Drew haakt in zijn solo aan bij de snelheid van Griffin. Dat gaat wel ten koste van de articulatie. Maar ja, zie Griffins soloritmiek maar eens te evenaren.
De Koreaanse Sun-Mi Hong is nu zo’n tien jaar in Nederland. Ze begon hier met een studie slagwerk, en groeide in enkele jaren uit tot improvisator, componist met een eigen signatuur, bandleider, en internationale podiumpersoonlijkheid.
In haar huidige BIDA Orchestra spelen twee saxofonisten, een trompettist, pianist en bassist. In Hongs composities ontbreekt het zelden aan ostinato-passages: repeterende ritmisch/melodische figuren, bestaande uit eenvoudige ritmen en slechts enkele tonen. Die fungeren als ‘achtergrond’ bij improvisaties, maar ook de solerende blazers vinden elkaar soms in unisono-spel: samen eenstemmig hetzelfde doen. Men zoekt elkaar op, men gaat uit elkaar. Strakke metriek loopt uit in no time, en andersom. Deze compositorische elementen zijn uiteraard geen garantie voor boeiende muziek. Daarvoor is een kwalitatief hoog, muzikaal brein nodig. Én de juiste – combinatie van – muzikanten. Beide aanwezig!
De titel van het album Stranded, van saxofoniste Marike van Dijk (foto), verwijst naar haar periode van lockdown in Australië, tijdens de coronapandemie. Wellicht prikkelde die gedwongen opsluiting haar creativiteit, want de bundel stukken mag er zijn!
Changes neemt je, na een ‘zoekende’ intro, direct mee in een strakke beat. Die beat – een blijvertje – is de opmaat naar een kleurrijk, gelaagd themadeel. Improvisaties en ensembles wisselen elkaar af. Volgt de reprise van het themadeel. Vrolijk makend.
Ook Sun heeft die juiste balans tussen solo’s en ensembles. De elektrische gitaar brengt een scherp kleuraccent aan. Alle stukken, ook het afsluitende Stranded, overtuigen onmiddellijk. Fantasierijke thema’s, rijk kleurenpalet – negen muzikanten – dat gelaagdheid mogelijk maakt, instrumentatie, vormgeving… Perfect.
Programma en bezettingen in de Gids
Past, Present & Future – Jaap van de Klomp