Thema: 26 juli 20.00 uur.
De Belgische componist Karel Goeyvaerts is een van de grote muziekvernieuwers van de twintigste eeuw. Deze zomer zou de in 1993 overleden Goeyvaerts zijn honderdste verjaardag gevierd hebben.
Maar bescheiden als de Belgen zijn, wordt Antwerpenaar Karel Goeyvaerts (1923-1993) met weinig overdreven trompetgeschal op het schild gehesen voor al zijn pionierswerk. Zo werkte Goeyvaerts aan de allereerste pure elektronische werken begin jaren vijftig, waaronder Compositie Nr. 4 met dode tonen en Compositie Nr. 5 met zuivere tonen. Samen met Karlheinz Stockhausen en Pierre Boulez ontpopte Goeyvaerts zich tot grondlegger van het serialisme. Als leerling van Olivier Messiaen had Goeyvaerts de nieuwste ontwikkelingen snel in de gaten. Hij onderhield ook een intensieve briefwisseling met Stockhausen in de jaren vijftig. De competitieve sfeer van de naoorlogse avant-garde was Goeyvaerts al snel beu.
Vanaf de jaren zeventig ontwikkelde hij zijn eigen minimalistische en neo-tonale idioom. Als zijn magnum opus geldt de utopische opera Aquarius waar Goeyvaerts tot op het laatst aan werkte. Tijdens het Holland Festival 2009 ging nog een semi-geënsceneerde versie van Aquarius in première.
De Thema-uitzending van woensdag 26 juli (20.00-22.00 uur) brengt een ode aan Karel Goeyvaerts. Naast enkele bekende werken passeren vooral minder bekende composities de revue. Van zijn late, postmoderne kamermuziek tot minimalistische meesterwerken als delen uit zijn Litanies-cyclus en het monumentale You’ll never be alone anymore voor basklarinet en sinusgolven. Voor meer informatie en activiteiten in het kader van Karel Goeyvaerts 100 jaar kijk op: www.karelgoeyvaerts.be
of lees meer