Sarangi-speler Ram Narayan en sitarspeler Nikhil Banerjee
Vanavond twee grootheden uit de Indiase ragamuziek: sarangi-speler Ram Narayan en sitarspeler Nikhil Banerjee.
Ram Narayan is in 1927 geboren en speelt sarangi, een houten strijkinstrument. Vanuit het Perzisch betekent sarangi drie kleuren en dan is het een verwijzing
naar de drie met strijkstok en nagels bespeelde melodiesnaren van het instrument. In de Indiase volksmond betekent het woord sarangi honderd kleuren, en dat is een verwijzing naar de 36 resonantiesnaren op het instrument. Dankzij deze resonantiesnaren kan de sarangispeler een enorme rijkdom aan klankkleuren uit het instrument toveren, klanken die, meer dan op enig ander instrument, het geluid van de menselijke stem benaderen. De sarangi is binnen de ragamuziek zowel een begeleidingsinstrument van gezongen muziek als een belangrijk solo-instrument.
Ram Narayan wordt beschouwd als de belangrijkste sarangispeler van de twintigste eeuw. In zijn speelstijl is hij sterk beïnvloed door de zanger Abdul Wahid Khan, een belangrijke vertegenwoordiger van de Kirana Gharana-muziekstijl.
Van Ram Narayan zijn twee opnamen te horen, afkomstig van een zeldzame lp uit 1957 van het Indiase label Solomon’s Mines: raga Asavari en daarna de raga Des. Ram Narayan wordt op tabla begeleid door Abdul Karim.
Wereldberoemde sitarspeler Nikhil Banerjee werd geboren in 1931 en overleed in 1986 op 54-jarige leeftijd, als gevolg van een hartaanval. Nikhil Banerjee behoort wat de sitar betreft bij de Grote Drie van de twintigste eeuw; hijzelf, Vilayat Khan en Ravi Shankar. Nikhil Banerjee was een muzikaal wonderkind. Al op z’n negende speelde hij in dienst van All India Radio. De grote muzikant en goeroe Ustad Allauddin Khan, de grondlegger van de Senia Maihar muziekstijl, was zo onder de indruk dat hij Nikhil Banerjee op z’n zestiende aannam als leerling. Nikhil Banerjee kreeg ook les van Allauddin Khan’s zoon, de wereldberoemde sarodspeler Ali Akbar Khan en van Allauddin Khan’s dochter Annapurna Devi, die gekend is om haar voortreffelijke spel op de surbahar/bas-sitar. Van grote invloed op Nikhil Banerjee’s muzikale ontwikkeling was ook de zanger Amir Khan van de Kirana Gharana-muziekstijl. Via de leerschool van deze veelzijdige muzikanten ontwikkelde Nikhil Banerjee op sitar een eigen speelstijl die hem wereldwijd beroemd en geliefd zou maken.
Van Nikhil Banerjee is een prachtige opname uit 1982 te horen van de Raga Kafi. Hij wordt op tabla begeleid door Zakir Hussain, India’s beroemdste tablaspeler.
Tijdens de introductie:
Gedeelte van Raag Des – Ram Narayan, sarangi; Abdul Karim, tabla
album: Ram Narayan plays sarangi – The Indian musical instrument
Solomon’s Mines/Bombay 7, C 1957
Tijdens de introductie:
Gedeelte van Raag Kafi – Nikhil Banerjee, sitar; Zakir Hussain, tabla
Opname van het internationaal muziekfestival te Kalamandir Aochar, 20 december 1982
Vervolgens:
Raag Asavari – Ram Narayan, sarangi; Abdul Karim, tabla
album: Ram Narayan plays sarangi – The Indian musical instrument
Solomon’s Mines/Bombay 7, C 1957
Raag Des – Ram Narayan, sarangi; Abdul Karim, tabla
album: Ram Narayan plays sarangi – The Indian musical instrument
Solomon’s Mines/Bombay 7, C 1957
Raag Kafi – Nikhil Banerjee, sitar; Zakir Hussain, tabla
Opname van het internationaal muziekfestival te Kalamandir Aochar, 20 december 1982