Over de materie, de beweging en de trilling waaruit muziek ontstaat.
Afl. 33. De laatste grammofoonplaten uit Ghana.
Toen in 1957 Ghana als eerste kolonie in Afrika onafhankelijk werd, ging dat gepaard met veel enthousiasme en de verwachting dat er een Afrikaanse renaissance voor de deur stond. Een toekomst van welvaart, Pan-Afrikaanse eenheid en een moderne Afrikaanse cultuur. In Ghana ontstond al snel een eigen muziekindustrie met studios en platenfabrieken die aan deze hoop gestalte gaven met een lange reeks van highlifeplaten waarop men kon luisteren naar de muziek van de Afrikaanse toekomst. Nog geen 10 jaar later werd de charismatische leider van het land, Kwame Nkrumah, afgezet middels een door de CIA geïnspireerde militaire staatsgreep en de nieuwe machthebbers slaagden erin om het eens zo welvarende land binnen een decennium zo goed als failliet te laten gaan. Aan het begin van de jaren tachtig was het afgelopen met de eigen muziekindustrie en werden er geen platen meer gemaakt in Ghana. In deze klankbron en de aflevering van komende maand staat de dood van de Ghanese platenindustrie centraal met muziek van de laatste grammofoonplaten die nog in het land gemaakt werden.
01. Akwankwaa hyiani 3’16
S.K. Oppong’s Guitar Band
LP Akwankwaa hiani
Ambassador LPAM 015, B1
02. Sikyi medley 17’55
Dr K. Gyasi and his Noble Kings
LP Sikyi-Highlife
Essiebons EBL 6117, A
03. Etuei 6’27
C.K. Mann Big Band
Comp. Ebo Taylor
LP C.K. Mann Big Band
Essiebons EBL 6141, B2
04. Nye Mea 14’14
K. Frimpong and his Cubanos Fiesta
Comp. K. Frimpong
LP Me da a onnda
Polydor 2940 021, B1
05. Wiase nsem dooso 8’11
Koo Nimo
Comp. Daniel Amponsah
LP Odonson nkoaa
Philips 6354 032, B2
06. Pim no bi 13’12
Atakora Manu’s Band
LP Pim no bi
Ambassador LPAM 037, B1