Anadolu Havasi laat de diversiteit van de vele muzikale genres van Turkije zien en verbindt deze muziek aan de historische en maatschappelijke context van Turkije en de bredere regio. “De buitenbeentjes”
In deze uitzending aandacht voor enkele buitenbeentjes, artiesten van wie de muziek minder goed is in te delen in de bekende hoofdstromingen en die daarom buiten de boot dreigen te vallen. Gestart wordt met muziek van één van de kleinste én meest diverse minderheden van Turkije te weten de Sefardische Joden. In de 16de eeuw werden Sefardische Joden die waren verdreven uit Spanje door de Ottomaanse Sultan uitgenodigd om naar zijn rijk te komen. Zij vestigden zich in Istanbul, Thessaloniki, maar ook op de Griekse eilanden en de Balkan. Veel van Sefardische Joden spraken Ladino – een taal verwant met het Spaans.
Verder aandacht voor Turkse tango, vanaf het ontstaan van de Turkse republiek een populair genre tot in de jaren 1950. De tango paste goed in de verwesterlijking die de Turkse staat voorstond. Cela Ince is een gekende vertolker
Tot de jaren 1960 werden de Turkse hitlijsten gedomineerd door westerse hits die werden gecoverd. Hiervan enkele voorbeelden.
De zanger Orhan Gencebay was in de jaren 1970 een bekend vertolker van Arabesk, een mengvorm van verschillende stijlen; weelderige strijkarrangementen en dramatische teksten zijn kenmerkend voor dit genre. Gencebay was een van de grote vernieuwers van de Turkse populaire muziek.
Als laatste buitenbeentje de groep Derdiyoklar, met haar discofolk.
Speellijst:
1 | Aman Aman | Los Caminos de Sirkici |
2 | Hadass Pal | Hapiste |
3 | Hadass Pal | Manovro Dobro |
4 | Celal Ince | Kiskaniyorum |
5 | Celal Ince | Sana Nerden Gönül |
6 | Celal Ince | Hasret |
7 | Ajda Pekkan | Ilk Askim |
8 | Ajda Pekkan | Dönmem Sana |
9 | Mavi Isiklar | Iyi Düsún Tasi |
10 | Mavi Isiklar | Ask Cicegi |
11 | Orhan Gencebay | Nerden Bileceksin |
12 | Zerah Sabah | Almanyaya Donesi |
13 | Derdiyoklar | Liebe Gabi |