Na het eerdere Kwartet in a-kl.t., dat we vorige week beluisterd hebben, is het Zevende strijkkwartet opnieuw in a-kl.t.. Alsof er nog wat hersteloperaties nodig waren en een nieuw kwartet daartoe beter geschikt zou zijn dan het oude opnieuw aan te pakken. Direct vanaf de eerste maat van het nieuwe kwartet heeft Dvořák de juiste toon, de juiste heldere structuur en de juiste kwartetklank gevonden, zelfs al viel er ook hier nog wel wat te verbeteren. Want na 1894 heeft Dvořák de partituur van het zevende kwartet nog een keer op de werkbank gelegd en gereviseerd.
Het mooie Eerste strijkkwartet in A-gr.t. van Zdenek Fibich (1850-1900) dateert eveneens uit 1874. Hoewel Fibich misschien minder prominent zijn Boheemse achtergrond in zijn muziek tentoonspreidde dan Smetana en Dvořák, was hij niet minder geïnteresseerd in de volksmuziek. In Fibichs strijkkwartetten is Bohemen echter meer in de vriendelijke, soms landelijke, atmosfeer te bespeuren dan in de volks thematiek.
Antonin Dvořák – Strijkkwartet in a kl.t. (nr.7), opus 16 (1874)
1. Allegro ma non troppo, 2. Andante cantabile, 3. Allegro scherzando, 4. Allegro ma non troppo
Uitvoerenden: Panocha Quartet
CD: Supraphon
Zdenek Fibich – Strijkkwartet in A-gr.t. (1874)
1. Allegro grazioso, 2. Andante semplice, 3. Allegretto, 4. Allegro
Uitvoerenden: Panocha Quartet
CD: Supraphon
Antonin Dvořák – Cypresse nr.5 – Andante
Uitvoerenden: Vlach Quartet Praag
CD: Naxos