Wie het kwartet van Magnard nog in de oren heeft, zal verbaasd zijn over het contrast met het andere strijkkwartet van datzelfde jaar, 1903, namelijk dat van Maurice Ravel. Ravel en Debussy worden vaak met elkaar verbonden, hoewel Ravel door en door een classicist is en Debussy een anti-classicist. En geen van beiden waren impressionisten. Beiden hebben zich echter verdiept in de cyclische structuren van Franck en zijn leerlingen.
Het enige kwartet dat Ravel’s leermeester Gabriel Fauré aan het einde van zijn leven schreef, het Strijkkwartet in e-kl.t. (opus 121) uit 1924, is gezien de tijd waarin het werd geschreven een enigszins ouderwets werk. Echter met grote muzikale zeggingskracht. Hier is een meester aan het woord die niets meer hoeft te bewijzen.
Maurice Ravel (1875-1937) – Strijkkwartet in F-gr.t. (1903)
(1) Allegro moderato. Très doux, (2) Assez vif. Très rythmé, (3) Très lent, (4) Vif et agité
Uitvoerenden: Orpheus String Quartet
CD: Channel Classics Records
Gabriel Fauré (1845-1924) – Strijkkwartet in e-kl.t., opus 121 (1924)
(1) Allegro moderato, (2) Andante, (3) Allegro
Uitvoerenden: Quatuor Ébène
CD: Warner Classics