De barokke geest in al zijn muzikale vormen. We zijn met dit programma vandaag nog in paasstemming. U kunt gaan luisteren naar het paas-oratorium van Heinrich Schütz.
De ‘Historia der Auferstehung Jesu Christi’ dateert uit 1623. Het is geen oratorium zoals we dat kennen uit de tijd van Bach, in Schütz’ oratorium komen geen beschouwende aria’s, koren en koralen voor.
De tekst is helemaal ontleend aan de vier evangeliën, en vertelt het verhaal van de verrijzenis van Jezus op de derde dag na zijn kruisdood.
Heinrich Schütz (1585 – 1672)
1 ‘Historia der Auferstehung Jesu Christi’, SWV 50 (1623)
– I Introïtus
– II Da der Sabbath vergangen war
– III Maria aber stund vor dem Grabe
– IV Die Weiber aber gingen hinein
– V Und da sie gingen
– VI Da sie aber hineingingen
– VII Und siehe, zweene aus ihnen gingen
– VIII Es war aber am Abend des selbigen Sabbaths
– IX Und abermals sprach Er zu ihnen
– X Gott sei Dank, Victoria
Georg Poplutz, tenor (evangelist). Felix Rumpf, bariton (Christus). Gerlinde Sämann, Maria Stosiek en Marie Luise Werneburg, sopraan. Stefan Kunath, alt. Oliver Kaden, Tobias Mäthger, tenor. Felix Schwandtke, bas. Dresdner Kammerchor, Sirius Viols en Instrumenta Musica olv Hans-Christoph Rademann
(cd: Heinrich Schütz: Auferstehungshistorie. Carus-Verlag 83.256, 2014)
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704)
Uit ‘Sonaten über die Mysterien des Rosenkranzes’:
2 Sonata XI, Auferstehung Christi, in G (C 100)
– I Sonata
– II Surrexit Christus hodie
– III Adagio
3 Sonata XVI, Der Schutzengel, in g (C 105)
– Passacaglia (aanvulling)
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, viool. Battalia
(cd: Rosenkranz-sonaten. Ondine ODE 1243-2D, 2014)