In de zomerweken zijn er op het tijdstip van Concertzender Actueel podcasts te horen met gesprekken met laureaten van het Kersjesfonds. Vandaag: dirigent en violist Bas Wiegers.
Dirigent Bas Wiegers bewandelt een opvallend carrièrepad; hij ontving maar liefst twee maal de Kersjesbeurs: in 1999 als violist en tien jaar later als dirigent.
Vanaf dat moment kunnen we van een vliegende carrière spreken. Hij werd door vooraanstaande orkesten in binnen- en buitenland gevraagd: hij leidde het Nederlands- en het Rotterdams Philharmonisch Orkest en werd als gastdirigent gevraagd door het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, het WDR Sinfonieorchester, het Ests Nationaal Symfonieorkest, het Konzerthausorchester Berlin, Britten Sinfonia, Ensemble Modern en het SWR Vokalensemble.
Bas Wiegers heeft als dirigent in korte tijd een divers en kleurrijk repertoirepalet opgebouwd: hij dirigeert met evenveel gemak barok, klassiek, romantiek en hedendaagse muziek. Hij trad op bij festivals als November Music, Praagse Lente, het Huddersfield Contemporary Music Festival, het Aldeburgh Music Festival, de Ruhrtriennale en Acht Brücken in Keulen.
Hoe benader je een hedendaagse partituur? Hoe breng je je visie op de muziek over op de orkestmusici – praat je veel of komt alles in de gebaren tot uitdrukking? En wat heeft je ‘eerste’ carrière als violist je gebracht?
Over deze vragen en meer gaat het gesprek van Annette den Heijer met Bas Wiegers in deze podcast van Het Kersjes Fonds in samenwerking met de Concertzender.
Speellijst:
- Johann Sebastian Bach – Magnificat (opening)
Collegium Vocale Gent en Chapelle Royale olv Philip Herreweghe - Claude Vivier – Lonely Child
Asko Ensemble, Schönberg Ensemble olv Reinbert de Leeuw; Susan Narucki, sopraan - Trevor Grahl – Screen Memories (eigen opname met NSO)
- Joseph Haydn – Symfonie nr. 83 in g (1e deel – Allegro spirituoso)
Concentus Musicus Wien olv Nikolaus Harnoncourt) - Georg Friedrich Haas – In Vain
Klangforum Wien olv Sylvain Cambreling
Foto Bas Wiegers: © Florian-Ganslmeier