Vier zomerprogramma’s over vermaarde Vlaamse dirigenten. Aflevering 1: Sigiswald Kuijken: barokmuziek zoals die hoort te klinken.
Toen Sigiswald Kuijken een jaar of twaalf was, leerde hij de tien jaar oudere Bruggeling Ward Bovée kennen, die hem inleidde in de wereld van de literatuur (Dostojevski, Kierkegaard), van de beeldende kunst (Michelangelo) en van componisten die minder bij de Kuijkens thuis aan bod kwamen (Bach, Josquin des Prés, Lassus, Schönberg, Stravinski).
Sigiswald Kuijken
Sigiswald Kuijken studeert viool, eerst aan de muziekschool in Brugge, daarna aan het Brussels Conservatorium, waar hij in 1964 afstudeerde. Kuijken was van 1964 tot 1972 lid van het Alarius-ensemble, samen met onder meer zijn broer Wieland, met wie hij op tournee trok in Europa en de Verenigde Staten. Ook werkte hij samen met andere specialisten van barokmuziek en authentieke historische uitvoering, onder wie Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Anner Bylsma en Robert Kohnen. Kuijken verdiepte zich in de bouw en speeltechnieken van oude instrumenten, introduceerde de authentieke speelwijze voor barokviool die inmiddels algemeen van toepassing is.
La Petite Bande
In 1972 richtte hij samen met Gustav Leonhardt het barokorkest La Petite Bande op. Samen maakten ze talloze opnames en tientallen concertreizen door Europa, Japan, Noord- en Zuid-Amerika en Australië. Kuijken beperkte zich niet tot barokmuziek; hij dirigeerde ook verschillende “klassieke” orkesten.
Joseph Haydn
In 1986 richtte Kuijken het Kuijken Strijkkwartet op met François Fernandez, zijn echtgenote Marleen Thiers en zijn broer Wieland Kuijken. Het legde zich toe op de kwartetten van de klassieke periode en op kwintetten, met Ryo Terakado als eerste altviool.
Van 1971 tot 1996 was Kuijken leraar barokviool aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.
Als resultaat van diepgaand bronnenonderzoek door Joshua Rifkin en Andrew naar de authentieke uitvoeringswijze van de cantates van Bach introduceert Sigiswald Kuijken belangrijke vernieuwingen in de uitvoering van de (religieuze) muziek van Bach. De vocale bezetting beperkt hij tot een solistisch vocaal kwartet in plaats van een koor. Ook de instrumentale bezetting wordt afgeslankt, in navolging van de oorspronkelijke bezettingen.
Daardoor komt de fijne muzikale textuur en de juiste tekstdeclamatie tot zijn recht. Het resultaat wordt vastgelegd in een 17-delige cd-reeks Cantates van J.S. Bach uitgegeven bij Accent.
De grote verdienste van Sigiswald Kuijken is dat hij een musicus en dirigent met een boodschap is. Hij heeft de historische uitvoeringspraktijk van barokmuziek in ere hersteld, zodat we vandaag een erg goed idee hebben van hoe barokmuziek destijds klonk: zoals barokcomponiustren wilden dat hij klonk en klinkt.
Speellijst
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate Es ist das Heil uns kommen her, BWV 9, voor de zesde zondag na het feest van de Heilige drievuldigheid.
La Petite Bande onderleinding van Sigiswald Kuijken met Midori Suzuki, sopraan, Magdalena Kozjená, mezzosopraan , Knut Schoch, tenor en Jan Van der Crabben, bariton.
Joseph Haydn (1732-1809)
Cello Konzert in C-groot met als delen moderato, adagio en allegro molto.
Hidemi Suzuki, cello, Patrick Beaugiraud, hobo en Marc Vallon Fagot en La petite Bande onder leiding van Sigiswald Kuijken.
Joseph Haydn
Harmoniemesse, nr. 14
La Petite Bande en de Choeur de Chambre de Namur onder leiding van Sigiswald Kuijken, met als solisten zijn: Sandrine Piau, sopraan, Monika Groop, mezzosopraan, Christoph Prégardien, tenor en Harry van der Kamp, bas.
Wolgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Cosi fan Tutti:
- Donne mie, la fate a tanti
- Al fatto dan legge
- Un’aura amorosa
- Rivolgete a me lo sguardo
- Secondate, aurette amiche”
La petite Bande onder leiding van Sigiswald Kuijken met als solisten Christoph Genz, tenor en Stephan Genz, bariton.