Aangemoedigd door Antonin Dvořák tijdens zijn bezoek aan De Verenigde Staten van 1892 tot 1895, ontwikkelden de Amerikanen, los van de Europese traditie, een eigen stijl en idioom binnen de klassieke muziek.
Invloeden van volksdeuntjes, kerkhymnen, Afro-Amerikaanse gospels, blues en jazz en nieuw ontstane ritmes, werden veelvuldig gebruikt door Amerikaanse componisten zoals Charles Ives, Henry Cowell en Aaron Copland. In de uitzending van Concertzender Live Archief van vandaag horen we een dwarsdoorsnede van deze typisch Amerikaanse klassieke Sound zoals die zich ontwikkelde in de loop van de 20e eeuw.
- Elliott Carter Sonate voor cello & piano (1948)
Pieter Wispelwey, cello. Frank Mol, piano
De IJsbreker, Leusden 21-02-1987
- Aaron Copland Music for the Theatre (1925)
Kamerorkest en Slagwerkgroep Sweelinck Conservatorium Amsterdam
Beurs van Berlage, Amsterdam 12-04-1995
- Samuel Barber Summer music31 (1955)
Euterpe Blaaskwintet
Noorderkerk, Amsterdam 28-02-2004
4. Charles Ives Largo risoluto no I (1908) – largo risoluto no II (1908)
Mondriaan Kwartet, mmv. Fred Oldenburg, piano
Shaffy Theater, Amsterdam 31-01-1991
5. Morton Feldman Why Patterns? (1978)
Jos Zwanenburg, fluit/altfluit/basfluit. Enric Monfort Barbera, klokkenspel. Frank Denyer, piano
Theater Kikker 07-04-2005
- Henry Cowell The Tides of Manaunaun (1917)
Ralph van Raat, piano
De Oosterpoort, Kleine Zaal, Groningen 09-11-2005