Het genre piano-etude, oorspronkelijk alleen bedoeld voor studiedoeleinden, heeft tijdens de 19e eeuw een enorme evolutie doorgemaakt. Veel componisten wisten het nuttige met het aangename te combineren en zo werd het genre concertetude geboren. Een wereldreis door de muziekgeschiedenis op jacht naar piano-etudes. In deel IV aandacht voor Czerny en Liszt.
In de tweede helft van de achttiende eeuw waren de fortepiano’s niet aan te slepen. In elk zichzelf respecterend huis stond er een. Dat betekende ook massa’s werk voor pianoleraren als Clementi, die op den duur ook hun eigen studiemateriaal begonnen te componeren. Al gauw groeiden etudes uit tot voordrachtsstukken en zo werd het genre concert etude geboren. Niet alleen Chopin en Schumann en Liszt maar ook tegenwoordig minder bekende componisten als Moscheles, Hummel en Von Henselt leefden zich helemaal uit in dit genre. Ook in de twintigste eeuw werden er nog volop etudes geschreven. (Deel I: woensdag 15 december 2010, 20-22 uur, deel II & III woensdag 12 januari 2011, 20-22 uur),
deel IV & V woensdag 2 februari 2011, 20-22 uur.