Camille Saint-Saëns (1835 – 1921)
Door velen jarenlang beschouwd als de grootste Franse muziekrevolutionair, hoewel zijn reputatie meer voortvloeide uit zijn niet aflatende steun voor andere componisten – met name voor Wagner – dan uit eigen werk. Niet alleen pleitte hij voor het werk van tijdgenoten, hij besteedde ook veel tijd en energie aan het opgraven en onderzoeken van het werk van zijn voorlopers in de negentiende eeuw.
En nu, van al zijn composities zijn er maar een klein aantal heel bekend. Zijn derde symfonie, het tweede pianoconcert, het derde vioolconcert, het eerste celloconcert, de Carnaval des Animeaux, Samson et Dalila, de Beethoven variaties . En zijn liederen? In dit programma kunt u er een aantal horen. Hij schreef er zo’n 150 met pianobegeleiding.
16 December 2021 is het zijn 100ste sterfdag.
1. ‘Rêverie’ (1851) (tekst: Victor Hugo)
Bariton Didier Henry en Angéline Pondepeyre, piano
2. Cinq Poèmes de Ronsard (Pierre de Ronsard) (1907-1921)
a. L’amour oyseau b. L’amour blessé c. À Saint Blaise d. Grasselette et Maigrelette
e. L’amant malheureux
Bariton Didier Henry en Angéline Pondepeyre, piano
3. a. l’Attente (Victor Hugo) (1855) b. Le vent dans la plaine (Paul Verlaine)(1912) c. Le rossignol (Théodore de Banville) (1892) d. La mort d’Ophélie (Ernest Legouvé) (1857) e. Clair de lune (Catulle Mendès) (1865) f. Le bonheur est chose légère (Jules Barbier et Michel Carré) (1864)
Sopraan Anne-Marie Rodde en Noël Lee, piano
4. a. Danse Macabre (Henri Cazalis)(1872) b. le pas d’armes du Roi Jean (Victor Hugo)(1852) c. Si vous n’aves rien à me dire (Hugo)(1870) d. Sonnet (Saint-Saëns)(1898) e. Les cloches de la mer (Saint-Saëns)(1900)
Bariton José van Dam en pianist Jean-Philippe Collard
5. Soirée en mer (Victor Hugo) (1862)
Sopraan Felicity Lott met Graham Johnson aan de piano
Link:
Thijs Bonger, Saint-Saëns, luisterboek (2 cd’s), uitg. Componisten Portretten, 2009. ISBN 9789085303039