Belangwekkende albums uit de folk- en rootsmuziek historie door Marius Roeting.
Samenwerkingen van muzikanten uit diverse disciplines leveren vaak spannende, interessante ontwikkelingen op. Maar niet altijd worden die crossovers begrepen, gewaardeerd of omarmd. Dat was het geval in 2003 toen twee muzikanten aan de wieg van een zeer succesvolle carrière een op het oog onmogelijke samenwerking aangingen. De Italiaanse meester van de new classic pianomuziek, Ludovico Einaudi, mengde zijn minimalistische, verstilde en ingetogen pianoklanken met de dansende, swingende, hete, broeiende griotsound uit de kora van Malinees Ballaké Sissoko. Destijds viel dat album niet direct in goede aarde bij de genreliefhebbers en de professionele pers. Toch was het een gedurfd en later, toen alle commotie was opgetrokken, een op waarde geschat album. Einaudi groeide uit tot een ware wereldster, de Chopin van de 21e eeuw. Sissoko – iet wat (onterecht?) in de schaduw van zijn tijdgenoot en voormalig duopartner Toumani Diabaté – maakte integere soloalbums waarop hij zijn ware meesterschap etaleert en onmogelijk geachte coöperaties opzoekt, zoals met klassiek cellist Vincent Ségal en in een trio met de Marokkaanse oed-speler Driss el Maloumi en valiha-speler Rajery uit Madagaskar in een soort pan Arabisch-Afrikaanse combinatie. En nog immer is de Malinees bezig met zijn ontdekkingstocht. Het album Diario Mali was met Einaudi de eerste in een lange reeks, een zoektocht naar vernieuwing, cross-overs met inclusiviteit.
Ludovico Einaudi & Ballaké Sissoko – Diario Mali – Ponderosa Music & Art PD cd018
01. Laissez Moi En Paix 4:01
02. Entre Nous 9:32
03. Soutoukou 7:17
04. Chanson D´Amour 8:10
05. Chameaux 5:03
06. A L´Ombre 8:23
07. Mali Sajio 7:55
08. Dessert Dans Le Desert 5:47
Alle composities: Einaudi & Sissoko